Hodiny Elektrocas

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Středa Únor 16 12:12:39 CET 2022

Ked som bol maly,
spal som u mojej starej mamy a ta mala na stene hodiny s dvomi siskami na retazi.
Vecer ked zazvonil zvon v kostolnej vezi, rukou nastavila polohu obidvoch ruciciek
a potiahla za sisku. Tik / tak som pocuval kym som nezaspal. A na druhy den znova.
Ziadne tlacitka :)

j.

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Wednesday, February 16, 2022 12:01 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Hodiny Elektrocas

Tak to je snad na vsetkych mechanickych hodinach rovnako - medzi "delickou"
zo sekund na minuty a minutovou rucickou je trecia spojka; "delicka" z minut na hodiny je pevne spojena s minutovou rucickou.

Inaksie povedane, hodiny sa nastavuju rucnym otacanim minutovej rucicky.
Konkretne hodiny na toto mozu mat potom konkretne pokyny, napr. u hodin s odbijanim treba pri prestavovani cez miesta odbijania (cela, pol, stvrt
hodiny) vzdy pockat kym odbijaci mechanizmus odbije, inak sa rozsynchronizuje.

Inak som si to nastudoval, ten pliesok v strede ramena kyvadla nesluzi na taketo prestavenie o vela, ale na jemne dostavenie casu, prikladaju a uberaju sa tam za jazdy drobne zavazia (mala by na to byt sada ako
prislusenstvo) kalibrovane tak, aby pridatie/ubratie bolo presne sekunda/nejaky_cas (nejaky_cas je povedzme hodina).

wek