[OT] bleskosvod k solarum

Neděle Únor 13 16:31:14 CET 2022

Asi tak. Dřív se pospojovalo všechno se vším a věřilo se na "uvedení na
stejný potenciál". Jenže ta rázová vlna je v podstatě vysokofrekvenční
záležitost, každý cm drátu má svoji nezanedbatelnou indukčnost. Dokonce
se dočtete a možná i u toho Knišky o "sebevražedné" smyčce. Pokud vedete
hromosvodový drát přes okraj střechy tak, že ze spoda to dovedete až k
té střeše, může se (prý) na té smyčce okolo okraje střechy naindukovat
takové napětí, že mezi koncema chytí výboj a zapálí ten trám mezi tím.
Takže ze spoda vést ke střeše ze šikma tak, aby tam smyčka pokud možno
téměř nevznikla.

Takže se dnes doporučuje oddálený hromosvod, který má své uzemění a není
s ničím dalším spojený. Neznamená to, že co je v jeho ochranném
prostoru, by nemuselo být chráněné. Ty indukované proudy tam jsou taky,
jen mnohem menší a to už se dá řešit přizemněním (podle toho co to je
buď přímo nebo přes přepěťovku) na ochranný vodič elektroinstalace. A
zase né kdekoliv, ale pokud možno na hlavní ochrannou přípojnici, právě
aby se eliminovaly ty úbytky na indukčnostech vodičů. Já mám antény
přizemněné úplně jinde, než mám HOP, ale počítal jsem s tím, tak v tom
místě mám vyvedený základový zemnič, na něj připojený PE a na zásuvkovém
okruhu přepěťovku mezi L a N a mezi N a PE. Nevím, jestli a kolikrát mi
prásklo do baráku, ale zatím mi za 5 let nic neodešlo a nemám vedle
baráku nic vysokého, co by blesky odvedlo jinam.

Anděl