[OT] bleskosvod k solarum

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Neděle Únor 13 18:14:15 CET 2022

Oddálený hromosvod ale vyžaduje i správně udělanou elektriku v celém baráku, takže doplnit ho k něčemu co už stojí, a není to na to připravené, je skoro zbytečné.

Jinak co se týče toho VF charakteru bleskového výboje, tak maximum energie je do 5 MHz, krásně je to vidět i na radioamatérských pásmech, kdy na těch nejnižších 1,8 a 3,5 MHz je rachot od blesků to co nejvíce omezuje příjem – lépe se poslouchá v zimě, kdy je méně bouřek. Takže každý centimetr nevadí, ale metry už se začnou projevovat.

Byl tu dotaz na připoložení páskového vodiče do výkopu společně s dalšími kabely – normy to nezakazují, takže se to dělá (výkop je drahý a potřebuje místo), minimální odstup kabelů od pásku je tuším 20 cm. Na druhou stranu na dráze tohle zakazujeme pokud se to týká kabelů od zabezpečovacího zařízení – tam je totiž velmi omezené použití bleskojistek a podobných věcí, a přes souběh páskového zemniče a kabelů by se to navzájem vázalo a přepětí bychom si do kabelů uměle zatahovali.

Je třeba počítat nejenom s induktivní, ale i s kapacitní vazbou, takže pokud si tam neudělám kondenzátor mezi dvěma dráty, tak jenom lépe.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Sunday, February 13, 2022 4:31 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: [OT] bleskosvod k solarum

Asi tak. Dřív se pospojovalo všechno se vším a věřilo se na "uvedení na stejný potenciál". Jenže ta rázová vlna je v podstatě vysokofrekvenční záležitost, každý cm drátu má svoji nezanedbatelnou indukčnost. Dokonce se dočtete a možná i u toho Knišky o "sebevražedné" smyčce. Pokud vedete hromosvodový drát přes okraj střechy tak, že ze spoda to dovedete až k té střeše, může se (prý) na té smyčce okolo okraje střechy naindukovat takové napětí, že mezi koncema chytí výboj a zapálí ten trám mezi tím. Takže ze spoda vést ke střeše ze šikma tak, aby tam smyčka pokud možno téměř nevznikla.

Takže se dnes doporučuje oddálený hromosvod, který má své uzemění a není s ničím dalším spojený. Neznamená to, že co je v jeho ochranném prostoru, by nemuselo být chráněné. Ty indukované proudy tam jsou taky, jen mnohem menší a to už se dá řešit přizemněním (podle toho co to je buď přímo nebo přes přepěťovku) na ochranný vodič elektroinstalace. A zase né kdekoliv, ale pokud možno na hlavní ochrannou přípojnici, právě aby se eliminovaly ty úbytky na indukčnostech vodičů. Já mám antény přizemněné úplně jinde, než mám HOP, ale počítal jsem s tím, tak v tom místě mám vyvedený základový zemnič, na něj připojený PE a na zásuvkovém okruhu přepěťovku mezi L a N a mezi N a PE. Nevím, jestli a kolikrát mi prásklo do baráku, ale zatím mi za 5 let nic neodešlo a nemám vedle baráku nic vysokého, co by blesky odvedlo jinam.

Anděl

Asi jsem nasel zdroj dobrych informaci kníŠka.eu (kniska.eu) <http://www.kniska.eu/>

Solary se teda s bleskosvodem nespojuji, naopak. Zemni se to jen v rozvadeci.

No na zahradni domek je to stejne asi blbost u nas, jak jsem dnes sledoval cestu slunce, navic stini jerabina a manzelka nesouhlasi s transformaci na palivo :D

Nabizi se pristresek u baraku kam se vejdou jen 3 max 4 panely kdyz budou precuhovat, ten je hodne pod urovni strechy domu ktery sice taky nema bleskosvod ale to uz pak bude jedno. Na strese je stejne antena na WiFi a zatim musim zaklepat, netrefilo.

Uvidime, mozna dam zatim jen 2 panely a grid free menic na mereni, abych zjistil, co se od toho behem roku da cekat.

U panelu me prekvapila jedna vec v navodu na instalaci - pri montazi zakryt jen jeden panel z tech co jsou v serii nebo dokonce jen jeden clanek na panelu. To je clanek nevodivy, pokud je ve tme? Myslel jsem, ze to funguje jako dioda...