Re: Fwd: Automatizce vytápění

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Sobota Prosinec 31 09:06:10 CET 2022

Jak psal předřečník, máte ten ekviterm v několika málo diskrétních
hodnotách.  Já bych se vyjádřil k nočnímu poklesu. Mám relativně
zateplený domek (2 bytové jednotky), kondenzační kotel viessmann a
dlouhá leta jsem ho měl regulovaný podle vnitřní teploty  v referenční
místnosti termostatem Honeywell (přebrandovaný od Dakonu - dostal jsem
jej k předchozímu kotli). Termostat s kotlem komunikuje přes OpenTherm
takže je to výrazně víc než jen ON/OFF komunikace.

Měl jsem nastaven noční pokles  - cca od 22hodin do tuším 6 do rána.
Termostat správně začal topit už někdy kolem 5 aby to na tu šestou
stihl.  Dlouhá léta jsem to považoval za OK, dokud jsem si nedal kolem
kotle záznamy teplot (topná voda, zpátečka, sání vzduchu, komín). A
ukázalo se, že kotel je nucen ráno najet na vysoký výkon, teplota
zpátečky vyletí hodně vysoko, takže kondenzace jde do kytek.  Současně s
tím jsou radiátory velmi horké - takže i při nízké teplotě vzduchu má
člověk najednou pocit horka - když "vidí" na radiátor a pocit chladu,
když na něj nevidí. Stejně tak to bylo odpoledne při náběhu po pracovním
poklesu.

Záznam teploty doma odpovídal himalájím, teplota docela lítala - i když
mám tenké trubičky k radiátorům = málo vody v systému, tak k překmitům
docházelo.  Navíc jak se topilo nárazově, tak si s tím nedokázali
termohlavice poradit - byly znatelné rozdíly mezi místnostmi.

Zkusil jsem přejít na ekvitermní regulaci - celodenně držet konstantní
teplotu topné vody podle vnější teploty a ejhle - zkondenzovalo mi za
den podstatně více vody (babička si vodu chytala do kbelíku na zalévaní)
a přitom spotřeba plynu klesla asi o 10% (odepsioval jsem si plynoměr a
mám záznam teploty venku takže jsem byl schopen porovnat odpovídající
dny). Teplota  doma je poměrně dost konstantní, radiátory jsou na dotek
chladné.

Pokud by byl dům nezateplený a teplota padala rychle, tak to svůj význam
mít může, ale za mě je tohle lepší.

Petr