LED zarovky

Pondělí Duben 18 10:33:41 CEST 2022

U těch levných čínských bylo časté řešení omezení proudu předřadným
kondenzátorem. Za ním byl můstek, nějaký malý omezovací odpor a elit. Ze
začátku to fungovalo. Pak když elit trochu vyschnul a zvětšil vnitřní
odpor, nedokázal zachytit proudový impulz při zapínání a na ty proudové
špičky jsou ledky choulostivé. Oni neodejdou hned, ale dislokace se šíří
a ledky postupně degradujou. Někdy taky těma špičkama odešel ten
omezovací odpor. Ale záruku to obvykle vydrželo...
Dnes se do některých LED žárovek dává lineární omezovač proudu s
depletion fetem. Je to určitě lepší, ale taky mi taková žárovka odešla.
Nevím, jaké ten regulátor snese napětí, možná to odejde při špičkách v síti.

Jinak ledky chtějí chladit, nezavírat do uzavřené kouličky. Optimální je
místo žárovek používat LED svítidla, kde mají moduly optimálně vyřešené
chlazení a pro napájení je krabička, co se nemusí nutně vejít do
prostoru, jako je v závitu žárovky. Doma mám v celém baráku LED moduly,
chladiče ve stropě (nad sádrokartonem) a nic se nepřehřívá, za 6 let mi
nic neodešlo.

Anděl