Re: OT Čím topit?

Martin Hanek martin na hanek.net
Pondělí Duben 11 13:23:57 CEST 2022

Pardon, omylem odeslané před dopsáním.

Se dřevem je prostě dost práce, musíte na to mít čas a náladu, taky lidi
a techniku. Jak se říká, dřevo zahřeje 2x, poprvé, když se dělá a
podruhé, když se s ním topí.
Dřevo u rodičů připravujeme mnoho let, ať částečně z vlastního lesa, tak
nákupem. Ve vlastním lese pokácet, vytahat, naložit, přivést, pořezat,
rozštípat a narovnat do hranice. Pak před každou zimou vzít z hranice,
nařezat rozměry do kotle, naložit, dovézt domů a složit do kotelny. V
zimě když tak přivézt další, protože to bylo málo a více se tam nevlezlo.

Co se týká lesa, s tím mám taky aktuálně dost zkušeností a to se jedná
pouze o cca 0,5ha.
Loni na počátku roku kácení kvůli kůrovci, skoro celý les byl suchý.
Takže vše vykácet a vyvozit z lesa. Co se dalo prodat, to šlo na prodej,
z peněz se zaplatilo kácení a vyvážení. Zbytek na topení, cca 60m3, jak
jsem psal výše, dovézt, rozřezat, rozštípat a složit do hranice, což
byla práce na několik dní.
Poté jsme museli celý les vyčistit od větví a zbytků, cca 8 lidí asi 4
dny práce, vše naložit, odvozit, zbytek spálit. Na podzim vysíct trávu,
buřeň a bordel, práce křovákem, celkem dřina.
V listopadu osadit oplocenku, do ní zasázet duby a buky, 1500ks, práce
pro 8 lidí na 1,5 dne. To sázení byla největší rasovina, byl tam dost
kámen, vrtat ty díry bylo za trest.
Teď v sobotu na další část, zasázet 800 smrků, tam to šlo lépe, 7 lidí
to mělo za 5 hodin. Ještě nám zbývá poslední asi 1/4 lesa zasázet,
nejspíše tam půjde borovice.
No a pak se o to min. 5 let každý rok starat, vysíkat trávu, natírat
smrky proti okusu a hlavně se modlit, aby se ty stromky chytly, aby
pršelo atd.
A samozřejmě vše musí být papírově v pořádku, tedy hlásit záměr, vykázat
práce, kontroly z Lesů atd.

Martin Hanek