Nabijeni EV

Pavel Urbančík hw na itherm.cz
Neděle Duben 10 21:38:36 CEST 2022


Ano, PWM musí být celou dobu.

Krásně je to popsané v EVSE modulu od Phoenixu.

https://www.phoenixcontact.com/cs-cz/produkty/ridici-jednotka-nabijeni-ac-ev
-cc-ac1-m3-cbc-ser-hs-1622452

střída určuje výkon nabíjení 6-x ampér


Pavel





-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZE
Sent: neděle 10. dubna 2022 21:24
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Nabijeni EV

Ještě další nejasnosti. Když se provede úvodní cyklus, do auta jde 1kHz PWM,
nabíjení se spustí. Signál 1kHz tam musí jít stále po celou dobu nabíjení? 
Dá se během nabíjení měnit střída, a tedy proud, nebo je nabíječka nastavená
napevno?
aze


-----Původní zpráva-----
From: Pavel Urbančík
Sent: Sunday, April 03, 2022 12:35 PM
To: 'HW-news'
Subject: RE: Nabijeni EV

S tím nabíjecím proudem je to tak že max výkon na fázi je daný palubní
nabíječkou.

ID4, Enyaq umí jen 16A na fázi.
Americká auta (Tesla) umí i 32A na fázi, opět je to dané trhem kde v americe
je často 1F rozvod.

Je to ale auto od auta jiné a je potřeba ověřit.
Auta stavěná pro evropský trh počítají s 3F přípojkama domů a menším
celkovým hlavním jističem. Proto taky mí jen těch 16A Přijde mi to logické a
nedoufal bych v to že nové evropské auta budou umět 32A.

Navíc mi přijde jako fikce počítat s větším než 16A nabíjením. Sám mám doma
3x XTM a na střeše 10kWp a stejně nabíjím jen 1F 16A a druhou jsem v létě
připínal hodně málo často.

Nesnažil bych se to tedy moc komplikovat.
Doporučuju udělat nabíječku 3F z DS a 1F ze soláru. V létě se bude vytěžovat
1F do auta, v topné sezoně se bude nabíjet 3F ze sítě.
EVSE pro 3F a 1F je stejný, auto to neřeší.


Pavel



-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
Sent: neděle 3. dubna 2022 12:24
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Nabijeni EV

:( Překlep, 3x16A není 21kW, ale 11. Teoreticky by se dalo nabíjet až 3x32A,
tedy 22kW.
aze

-----Původní zpráva-----
From: AZe
Sent: Sunday, April 03, 2022 12:04 PM
To: HW-news
Subject: Re: Nabijeni EV

To DC mne napadlo jen proto, že by možná šlo nabíjet výkonem od nuly, ale
asi je to hloupost. Přebytků stejně nemám tolik, aby to nabíjelo celý výkon,
snad v létě. Něco by se muselo něco přibírat ze sítě. Dalo by se i cca
10A/230V AC z baterií, jen jedna fáze, ale za cenu dalších ztrát. Je to jen
teorie.
Ze sítě mám teoreticky až 3x32A, realita je 3x16A, to je 21kW, což je asi
běžný limit AC 3f nabíječek v autě.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Urbančík
Sent: Sunday, April 03, 2022 11:37 AM
To: 'HW-news'
Subject: RE: Nabijeni EV

S tímto modulem nemám zkušenost, ale má analogový vstup a jde podle všeho
nastavit kolik bude minimální proud při 0V na analogovém vstupu.
Co mě překvapilo je, že tam není nikde napsané jak se zastavuje a pouští
nabíjení, tzn jestli jde ze starny toho EVSE zastavit korektně nabíjení.
V principu je potřeba myslet na to že když bude PWM odpovídat proudu menšímu
než 6A, tak auto může spadnou do erroru.

DC nabíjeni doma mi přijde řádově složitější. Nevidím v tom žádný bonus,
nebo jakým výkonem plánujete nabíjet?
Důležité u DC nabíjení je myslet na to že nabíjení řídí auto, nabíječka je
"jen" spínaný zdroj, který umí říct autu kolik má dostupného výkonu.

Pavel


-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZe
Sent: neděle 3. dubna 2022 10:38
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Nabijeni EV

Myslím tento modul:
https://eskutr.cz/prislusenstvi/645-evse-kit-v11-for-ev-nabijeci-stanice-kab
ely.html
Co se stane, když se bude řídící napětí na vstupu AN pomalu zvyšovat od
nuly? Anebo obráceně, bude se snižovat? Proběhnou všechny stavy A-C? Jde o
to, aby nedocházelo k chybám a fungovalo to samo.
Nebylo by lepší řešit nabíjení v rozsahu výkonu od nuly pomocí DC konektoru
s  konverzí nad 400V?
aze


-----Původní zpráva-----
From: Pavel Urbančík
Sent: Sunday, April 03, 2022 10:09 AM
To: 'HW-news'
Subject: RE: Nabijeni EV

Bambule na kabelu přenosné nabíječky obsahuje:
- elektroniku pro generování CP signálu
- relé
- meření unikajícího DC proudu (nahrazuje chránič typu B)

Pokud se na auto připojí jen napájení bez správného CP signálu, tak se
nestane nic nebo hodí chybu.
Autou hlídá jestli se projdou stavy správně, tzn je potřeba aby správně
prošly stavy A-B-C.
Tzn pokud je na CP trvale PWM, tak se nabíjeni nepustí.
Průběh je takový:
- je potřeba tam mít DC12V - Stav A
- pak auto připojí odpor 2K7 mezi PE a CP, tím se přejde Stavu B
- pustí se PWM na straně EVSE
- auto sepne 1K3 a na to EVSE tím se sepne relé v EVSE - Stav C

Minimální proud je 6A, při nižším hodí auto chybu (asi jak který model, ale
VW a škoda spadne do chyby a pomůže až přechod do stavu A) Když se nastaví
9V trvale na CP, tak se přechází do stavu B1 a znamená pozastavení nabíjení
ze strany wallboxu

PP signál propojený odporem přímo v konektoru a většina kabelů jej nemá
vyvedených ven, určují průřez kabelu mezi konektorem a volným koncem.
Na straně EVSE modulu se pak dává stejný odpor.

Používám taky vytěžování soláru do auta, ale tlačím to přes EVSE od
Tecomatu, kde se řídí vše z PLC.

Pavel



-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of AZE
Sent: neděle 3. dubna 2022 0:41
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Nabijeni EV

Nabíječky v autech jsou přizpůsobené konkrétní baterii, bambule na 1f
kabelech asi slouží pro omezení proudu na 10A PWM signálem 1kHz kvůli
domovní instalaci. S 3f kabelem bez bambule na AC nabíječkách si omezí výkon
samy třeba na 11 nebo 22kW. Předpokládám, že kdyby se auto s nabíječkou
3,7kW připojilo na síť přímo bez tzv. "nabíječky" na kabelu nebo bez
wallboxu, nastaví se proud rovnou na 16A. Nebo je v tom nějaký háček?
V nabíjecím konektoru je ještě odpor mezi N a pomocným kontaktem (ne CP, tím
druhým).
Znamená to tedy, že na kontaktech pro DC nabíjení je připojena přímo baterie
a dal by s z ní odebírat proud, nebo je tam ještě něco, stykač...?
aze



-----Původní zpráva-----
From: Pavel Urbančík
Sent: Saturday, April 02, 2022 11:22 PM
To: 'HW-news'
Subject: RE: Nabijeni EV

U nových aut je palubní nabíječka většinou 3x 1F. Vyzkoušno na Tesla, ID4,
Enyaq.
Mám vyzkoušeno že autu je jedno která fáze je zapojena a nabíjí klidně i na
2F a i bez fázového posunutí. (Je tam samořejmě riziko přetížení N vodiče,
tzn to asi není spráný postup)

Tady je ukázka 3F tesla nabíječky
https://www.youtube.com/watch?v=Y6xoNqbBpXc


Pavel


-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: sobota 2. dubna 2022 23:09
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Nabijeni EV

Pokud jsou mé informace správné, tak DC nabíječka (ve stojanu) je skutečně
nabíječka.
Její výstup je připojený přímo na kontakty baterky.
Takže komunikace musí vyhandlovat parametry toho nabíjení mezi autem a
stojanem.

U pomalého AC nabíjení je nabíječka v autě.
Ta škatule na zdi (wallbox) komunikuje s autem jen proto, aby dala nabíječce
v autě vědět, kolik si může v každém okamžiku odebírat ze sítě.
U 1f nabíjení asi musí být v autě zvyšující měnič. U 3f zřejmě někdy taky.

PL

********************

Dne 2.4.2022 v 22:51 AZE napsal(a):
> Trošku jsem se zabýval nabíjením elektromobilů, ale nemám jasno 
> ohledně DC rychlonabíjení. AC nabíjení, z domácích tzv, wallboxů 1f a 
> 3f a z nabíječek s krabicí na kabelu 1f chápu, to žádné nabíječky 
> nejsou, název jen mate uživatele. Jak vlastně funguje rychlonabíjení 
> 50kW, třeba u ČEZ? Baterie auta má cca 400V, pro těch 50kW to je cca 
> 125A, u 100kW je to už 250A. DC proud má v konektoru dva kolíky, a k 
> tomu tam jsou dva fousy pro komunikaci. Nabíječka je ve stojanu, pro 
> AC je v autě. Jak vlastně nabíječka komunikuje s autem? Zcela jistě 
> tam musí být AC/DC měnič na vyšší napětí, běžný 3f usměrňovač by těžko 
> dodal z 3f sítě  400V DC.
> aze
>

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list