Roboticke trideni zasilek

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Říjen 28 12:08:52 CEST 2021

Tak větší flexibilita určitě ano, ale zase ne na úrovni, že se nějaké zásilky mají dávat do jiného shozu. To dokáže jakákoliv linka, to je drobnost zařídit. Spíš ta autíčka se dají snadno přenastavit ve smyslu přidáme podložky navíc nebo změníme tvar ze čtverce na obdélník. To ano, při přenesení do jiného hangáru.

Myslím si, že i pásový nebo válečkový dopravník lze rozšiřovat, nic složitého na tom není, když se to postaví modulově. Pokud se to vejde do hangáru, samozřejmě. Přece není nejmenší problém přidat další kus dráhy. I pásová a válečková dráha může být lego.

Ten Xplanar vypadá zajímavě.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Thursday, October 28, 2021 7:28 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Roboticke trideni zasilek

Taky mi to přijde ohebnější řešení, i za cenu (asi) nižší produktivity.

Podobně jako i jinde v automatizaci:
Nejsnažší je k tomu postavit člověka. Zvládne i hodně variabilní práci a dá se rychle "přeprogramnovat".
Ale dělá chyby, dneska už je drahý a mnohdy i špatně dostupný.

Tak další level je nasazení robotů. Zvedne se produktivita a sníží chybovost.
Variací na to je nasazení těch autíček ve skladu.
Změny jsou stále možné, i když už ne tak snadno, jako říct na lince Frantovi aby zásilky pro Prostějov házel do koše Olomouc, protože v Prostějově dočasně zavřeli depo.
Rozšiřitelnost celkem snadná.

Ale pokud mám práce opravdu hodně a jsem si jistý, že bude dlouho neměnná, tak jednoznačně nejvýkonnějším řešením po postavení linky jednoúčelových strojů.
Variací na to je pásová třídička u logistických firem.
Výkon obrovský, ale variabilita poměrně malá, možnosti rozšiřování problematické.
A počáteční náklady hodně vysoké, takže se vyplatí jen tam, kde mám perspektivu dlouhé neměnné produkce.

Zajímavou variaci na ty vozíčky (pro malé náklady) dělá Beckhoff s bezkontaktní dopravou na magnetickém principu.
https://www.beckhoff.com/cs-cz/products/motion/xplanar-planar-motor-system/xplanar-planar-motor-system.html
Ta dráha se staví z takových unifikovaných dlaždic, takže postavit dopravní systém bude asi hodně rychlé a snadné.
Je to takové Lego.
Nad tím lítají "movers", tedy nosné plošiny pro převoz nákladů. Ty jsou pasivní, celé to drží nahoře a hýbou s tím cívky v těch dlaždicích.
Dlaždice jsou propojené průmyslovou sběrnicí EtherCAT (ve verzi EtherCAT-G, tedy gigabitové, je to snad první větší nasazené té gigové varianty, běžně se používá na 100Mbit/s).
Takže změnit funkci znamená jen nalít do řídicího PLC jiný program.

PL

Dne 28.10.2021 v 0:28 David Obdrzalek napsal(a)