Roboticke trideni zasilek

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Říjen 28 07:27:39 CEST 2021

Taky mi to přijde ohebnější řešení, i za cenu (asi) nižší produktivity.

Podobně jako i jinde v automatizaci:
Nejsnažší je k tomu postavit člověka. Zvládne i hodně variabilní práci a
dá se rychle "přeprogramnovat".
Ale dělá chyby, dneska už je drahý a mnohdy i špatně dostupný.

Tak další level je nasazení robotů. Zvedne se produktivita a sníží
chybovost.
Variací na to je nasazení těch autíček ve skladu.
Změny jsou stále možné, i když už ne tak snadno, jako říct na lince
Frantovi aby zásilky pro
Prostějov házel do koše Olomouc, protože v Prostějově dočasně zavřeli depo.
Rozšiřitelnost celkem snadná.

Ale pokud mám práce opravdu hodně a jsem si jistý, že bude dlouho
neměnná, tak jednoznačně
nejvýkonnějším řešením po postavení linky jednoúčelových strojů.
Variací na to je pásová třídička u logistických firem.
Výkon obrovský, ale variabilita poměrně malá, možnosti rozšiřování
problematické.
A počáteční náklady hodně vysoké, takže se vyplatí jen tam, kde mám
perspektivu dlouhé neměnné produkce.

Zajímavou variaci na ty vozíčky (pro malé náklady) dělá Beckhoff s
bezkontaktní dopravou na magnetickém principu.
https://www.beckhoff.com/cs-cz/products/motion/xplanar-planar-motor-system/xplanar-planar-motor-system.html
Ta dráha se staví z takových unifikovaných dlaždic, takže postavit
dopravní systém bude asi hodně rychlé a snadné.
Je to takové Lego.
Nad tím lítají "movers", tedy nosné plošiny pro převoz nákladů. Ty jsou
pasivní, celé to drží nahoře a hýbou s tím
cívky v těch dlaždicích.
Dlaždice jsou propojené průmyslovou sběrnicí EtherCAT (ve verzi
EtherCAT-G, tedy gigabitové, je to snad první
větší nasazené té gigové varianty, běžně se používá na 100Mbit/s).
Takže změnit funkci znamená jen nalít do řídicího PLC jiný program.

PL

Dne 28.10.2021 v 0:28 David Obdrzalek napsal(a)