RE: OT: ventilky s měřením tlaku

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Úterý Říjen 26 19:49:10 CEST 2021


Popsáno hezky, přidám praktickou zkušenost z terénního auta, kde se tlak v
gumách mění nejenom podle toho, jak moc je naložené, ale i podle toho po čem
se jede silnice - normální tlak (třeba 3 Bary), kameny - nižší tlak (třeba
1,8 Baru), hluboké bahno nebo písek - ještě nižší tlak (klidně až 0,8 Baru -
podle odvahy řidiče). Rozdíly v jízdních vlastnostech mimo silnici jsou
potom obrovské - třeba v písku s 2,5 Baru se auto ani nerozjede, po
odfouknutí na 1,8 Baru je to skoro jako na silnici.

Systém snímající z ABS toto nedává a pravidelně na dvou autech (různý
výrobce) v koloně vyhazoval chyby, auta co měla čidla v kolech, neměla
problém. Nám ostatním stačilo obejít kola s manometrem.

Možná i tohle je důvod, proč v USA raději ta čidla v kolech - stačí se
podívat, co je tam nejprodávanější auto - pickup. Tam se s možností jízdy v
terénu tak nějak musí počítat.

A druhá zkušenost ze zimy před 3 lety (?) - pořádně zamrzlo a volal mi
kamarád, že neotevře dálkou ani jedno auto. Naštěstí alespoň do jednoho se
dostal klíčem a podařilo se mu ho pustit z kopce - po 100m už vše fungovalo.
Tak jsme vzali spektrální analyzátor a trošku se koukli na pásmo a potom už
hledali, co to tam trvale na 433 MHz vysílá - sousedovo zánovní auto mělo
čidla v kolech, a jak zamrzlo, tak tomu na dvou kolech odešly baterky, čidlo
se kouslo a vysílalo to trvale. Jedno čidlo po půl dnu přestalo, když
baterka definitivně umřela, druhé se vrátilo do normálního stavu za dva dny,
když se oteplilo. Čidla měla asi 6 let, podle stáří auta.

Tomáš OK2MTM

 

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Marián
Hubinský
Sent: Tuesday, October 26, 2021 5:43 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT: ventilky s měřením tlaku

 

Riesil som problemy s komunikaciou pre jedneho vyrobcu aut. Zhrniem co som
sa dozvedel: 

TPMS - uz povinne. 

Pouzivaju sa hlavne dva systemy: 
- aktivne ventilky (bud z baterkou alebo napajanie indukciou) - minimalne
dve rozne frekvencie US jedna, EU druha. Plus male rozdiely menzi vyrobcami.

- zo senzoru otacok kolesa (ABS) dokaze to byt podobne presne ale potrebuje
viac casu. 

Aktivne ventilky: 
Sparovanie prebieha za jazdy vozidla, ak sa dobre pamatam tak minimalne 20
km/h aby sa nestalo ze sa to naparuje na ine vozidlo a par minut jazdy. 
Podla toho ako to implementuje vybca moze byt hlaska palubneho pocitaca ze
nasiel novu sadu / ventil ... a pozaduje potvrdenie alebo aj nie. 

ABS: 
Pri vymene upozorni na zmenu a pozaduje potvrdenie. Logika je jednoducha, ak
sa zmenila jedna z velkou pravdepodobnostou sa jedna o unik, ak vsetky je to
vymena kolies. 


Riesenie s ventilkami je drahsie, narocnejsie a viac chybove ale napriklad v
USA viac pretlacane. Meranie cez ABS je v praxi rovnako dobre ale menej
"fancy". 

Ani jedno riesenie nepomoze pri nahlej strate tlaku, pri postupnom unikani
funguju obe dostatocne dobre. 



--
s pozdravom
Marián Hubinský

e-mail:  <mailto:marian.hubinsky na elso.sk?Subject=Email>
marian.hubinsky na elso.sk,   mobil:  <tel:+421905652001> +421 905 652 001

Elso Philips Service, spol. s r.o.;
<http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=116272023802475871626.00043809f61
52ccf8a905> Jilemnického 2/53 , 911 01 Trenčín; tel: +421 326 582 410, +421
327 431 690; fax: +421 326 582 592; web:  <http://www.elso.sk/> www.elso.sk;
IČO:31423388, IČ DPH: SK2020384168 

  _____  


 <http://www.elso.sk/product.php?id_product=4487> 

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20211026/c1c2e1a3/attachment.html>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.jpg
Type: image/jpeg
Size: 1460 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20211026/c1c2e1a3/attachment.jpg>


Další informace o konferenci Hw-list