[OT] Auto v centru mesta (PVE ma mori?)
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pondělí Říjen 25 10:51:54 CEST 2021
Máte ty citace špatně.
Pod mým jménem je tam text pana Hudečka, ten můj začíná až níž.
Nevím, jestli zatížit individuální dopravu a z toho financovat hromadnou
je až tak velký sociální experiment. Ta individuální je zatížená už teď,
ale rovnostářsky (spotřební daň, případně silniční daň). Jenže to platí
lidé i tam, kde ta doprava dává smysl a moc nevadí (meziměstská doprava,
na vesnici a podobně). To mýto by zatížilo adresně dopravu tam, kde vadí.
A nic neprobíhá osamoceně, ve vzduchoprázdnu. Ale má důsledky i na
další oblasti. Takže kdyby se například vytlačila auta z center, tak by se
pravděpodobně dost zrychlila hromadná doprava. Šalina má své koleje,
ale busy a trajfy se na silnicích přetlačují s auty a pak stojí v kolonách.
Města prostě nejsou nafukovací. Navíc ta naše historická města nejsou
ani stavěna podobně dopravně velkoryse jako třeba americká města
(ne všechna americká).
U každého omezeného statku je nutné/vhodné stanovit nějaké omezení
a pravidla, která zajistí pokud možno aspoň trochu spravedlivé dělení
mezi zájemce.
PL
***********************
Dne 25.10.2021 v 10:22 Pavel Kadečka napsal(a):
> po 25. 10. 2021 v 5:35 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:
>
> > Na druhou stranu, jako příznivci čistého vzduchu by mi nevadilo,
> kdyby
> > spalovací auta do měst běžně nesměla. Nebo kdyby jízda ve městě
> byla
> > zatížena kompenzačním poplatkem, který by šel přímo zdravotním
> > pojišťovnám.
> >
>
> Ne zdravotním pojišťovnám, ale na hromadou dopravu zdarma.
> Už jsem to několikrát psal (a vždy byl popliván): vysoké mýto za
> vjezd
> do centra měst, z něho financovaná MHD.
> Počítáno podle hmotnosti auta. 400kg na osobu by bylo zdarma. Takže
> pokud pojede v autě 5 lidí, pojedou zadarmo. Pokud ale pojede třeba 1
> člověk v těžkém SUV (dnes běžný stav), tak se pěkně prohne.
> Pro místní by mohl být nějaký paušál (třeba 2 vjezdy měsíčně) zdarma.
> Třeba pro nějaké přestěhování něčeho, velký nákup atd.
> Pro dnešní šmírovací technologie pohlídat podobná pravidla je
> hračkou.
> Včetně následné měsíčně elektronicky vystavené faktury.
> Výnosy mýta do hromadné dopravy zdarma. Ale opravdu zdarma, ne
> jako je
> to teď v některých městech, že je to jen pro místní a ještě se musí
> vyřizovat nějaká průkazka.
>
>
> A že jsem tak smělý, můžu se zeptat, vy v tom městě bydlíte i
> pracujete? Přijde mi, že tyhle sociální experimenty vymýšlí někdo, kdo
> prostě auto nepotřebuje, často ani nemá řidičák, protože všude po
> městě se přece dostane MHD.
>
> A pak máte lidi, co bydlí někde za Prahou a v Praze pracují. Hromadnou
> by to bylo na dvě hodiny, autem půl hodiny mimo špičku, hodina ve
> špičce... a to celé krát dvě.
>
> Zakázat vjet do centra města je hrozně hezké, ale v praxi se tomu
> nevyhnete, když vás tam navigace pošle, protože v tunelu je nehoda a
> po obchvatu se to objet nedá.
>
> A ta kritika, že někdo jede sám v 1,5 tunovém autě, potažmo 2 tunovém
> SUV... většina lidí má jedno univerzální auto, aby se do něj vešel s
> celou rodinou. Nemá 5 aut odstupňovaných po 400kg, podle toho, kolik
> lidí zrovna pojede.
>
> Mně fakt baví, jak někdo vymýšlí nové způsoby, jak mi sahat do kapsy =
> vymýšlet nové daně. Výsledek vidíme teď, kdy cena plynu stoupá (a to i
> několikanásobně), elektřina dtto, dochází Adblue... ale hlavně že se
> vyrábí elektrická auta.
>
> P.K.
>
Další informace o konferenci Hw-list