Re: OT: Pochvala (bylo: Re: Pošta v pomalém režimu)

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pátek Říjen 15 13:29:35 CEST 2021

> Spis jde o to, ze CP je aktualne jedinou servisni organizaci statu s
> celostatni pusobnosti a s cim si stat nevi rady soupne poste, protoze
> posta nemuze rict ne. Je hromada veci, ktere delat nechceme, nebo bysme
> delali jinak, ale nesmime a navic nam je ani stat neplati. Viz napr.
> tzv. univerzalni sluzba.

Mám poměrně hodně informací k tzv. systému pošta partner, kdy pošta své
pobočky převáděla na obce. Musím, i když mě to nezajímá, poslouchat léta
změny podmínek, vyhrožování, přemlouvání a nátlak, kdy se vedení pošty
rozhodlo, že drtivou většinu poboček zruší. Stejně tak mám poměrně hodně
informací k druhé polovině pošty - doručování. Vaše (zaměstnanců pošty)
nářky ohledně provozování univerzální služby (tráty monopolu) poslouchám
také už skoro 10 let. Moje místostarostka je bývalá vedoucí větší pošty,
potom vedoucí doručovatelek, moje blízká příbuzná pracovala na centrále
v Jindřišské (ne na pobočce, ale "tam vzadu ve dvoře" na centrále), byl
jsem na semináři s vedoucím krajské pošty a o poštovních službým mi toho
přišlo přes stůl tolik, že se až divím, že jsem si nějakou
doručovatelskou službu neotevřel. Tím bych měl s dovolením pro sebe
vyřešené vaše "nemaji naprosto nejmensi tuseni jak to cele funguje".

K tomu mohu přidat vlastní zkušenost. Využívám elektronické služby
Podání online a Dopis online. Když vidím, co u Podání online vyvádí na
pobočce než ten 1 dopis odbaví a když mi 10. v měsíci přijde _poštou_
faktura za každou službu zvlášť, vždy si říkám, že skutečná digitalizace
procesů je u tohoto podniku Mission Impossible.

Pošta v poslední době dělá podle mého názoru všechno blbě. Cenotvorba
(D+1 vs. D+n), centralizace doručování, nutnost prohnat každý dopis přes
třídící centrum bez ohledu na lokálnost, záměrné zadržování D+n zásilek,
záměrné zadržování normálních balíků, hra na doručování (nezazvoním a
uteču), rozesílání SMS o doručování po předání balíku apod.

Pro vaši informaci:

Není jedna struktura s celostátní působností a schopností fungovat v
každé vesnici, jsou zatím dvě - pošta a obce. A jsme v situaci, kdy
pošta své pozice vyklízí.

A teď moje připomínky:

1. Česká pošta si zvykla na exkluzivní postavení, velmi často sídlí v
levně pronajatých prostorách a když má dojít na zvýšení nájemného,
vyhrožuje zrušením pobočky. Znám to z mnoha míst, v okolních 15
kilometrech jde o většinu poboček.

2. Pokud pošta a zaměstnanci pošty nechtějí poskytovat univerzální
službu, ať ji neposkytují. Pokud se chce pošta stát jedním z dalších
DHL/PPL/WEDO/Zásilkovna, tak ať se tak klidně ihned stane. Aspoň
přestanou v mém okolí věčné nářky na to, jak pošťáky každý trápí.

3. Pokud pošta zrušila lokální doručování a doručuje z okresního města s
velkým odlivem lidí, tudíž bez místní znalosti, bude doručovat hůře než
Pepa od PPL. Ten Pepa se aspoň nemění tak často jako doručovatelky. A ty
doručovatelky: Pokud měli práci v místě (v Mladé Vožici), tak jim ty
pošťácké platy dostačovaly. Aby za prací 20 km dojížděly, pak budou
chtít víc, protože v Táboře si lehce seženou jinou práci. A jsme zpátky
u toho odlivu a ztráty místní znalosti.

4. Pošta se pravidelně vymlouvá, že musí doručovat do každé vesnice, ale
my jsme vesnice o 100 obyvatelím, máme tu i místní část o 6 obyvatelích
a všechny zásilkovky doručují všude. Bez keců o své důležitosti.

5. Doručování úředních písemností zvládne i obec. I poslední obec je
schopna doručit vše, co potřebuje, a poštu už léta pro lokální
doručování nevyužíváme. Pokud stát přejde na virtuální datové schránky,
i tento problém postupně zmizí. V podstatě jde jen o to, kolik dostanu
za předání úředního dopisu. Pak budeme klidně obrážet jednou za čas obec
s balíčkem úředních dopisů odjinud. A věřte tomu, že na rozdíl od pošty
si zajistíme, aby lidé měli poštovní schránky, dopisy se nestrkaly do
plotu nebo do ukradeného patníku. Stejně tak si zajistíme, aby ty
schránky byly přístupné z veřejného prostranství a nemuseli jsme jezdit
po polních cestách kamsi do háje zelenýho. V tomhle jste si své
zákazníky rozmazlili až běda. A je mi fuk, jestli si je rozmazlila Pavla
ze vsi nebo to dostala nařízeno shora.

6. K čemu vlastně potřebujeme poštu mimo doručování? Prodej papírenského
zboží, knih, losů, novin? Ověřování podpisů a kopií? Czechpoint? Aby
vyplácela hotovost a přijímala tržby? Prodej zboží, pojistek a spoření
zvládnou jiní a lépe, ověřování podpisů, kopií a Czechpoint zvládne
každá malá obec.

7. A jsme u poslední položky - peníze. Jednota v každé větší obci u nás
zvládá cashback. Zbytek vyřeší bankomat, případně bankomat s vkladomatem.

A otázka, kterou budu pokládat na každém setkání starostů, kde přijde na
přetřes pošta:

K čemu vůbec Českou poštu potřebujeme?

Za mě ji nepotřebujeme. Podle mého názoru lze nahradit
bankomatem/vkladomatem a změnou doručování úředních písemností. O zbytek
se postará bez problému trh. Toť můj názor k věci.

Standa