Re: OT: Pochvala (bylo: Re: Pošta v pomalém režimu)

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pátek Říjen 15 13:54:52 CEST 2021


Stav České pošty je ještě horší než jsem čekal, je třeba ji zrušit 
ihned. Týden po volbách si stát prostřednictvím České pošty koupí od 
Mafry (37,51 %), Vltava Labe Media (35,04 %) a Czech news center (27,02 
%) v podstatě zkrachovalou První novinovou společnost (PNS).

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/prvni-novinova-spolecnost-meni-majitele-distributora-tisku-kupuje-ceska-posta-1384462

Standa

Dne 15.10.2021 v 13:29 Stanislav Šmejkal napsal(a):
>> Spis jde o to, ze CP je aktualne jedinou servisni organizaci statu s 
>> celostatni pusobnosti a s cim si stat nevi rady soupne poste, protoze 
>> posta nemuze rict ne. Je hromada veci, ktere delat nechceme, nebo 
>> bysme delali jinak, ale nesmime a navic nam je ani stat neplati. Viz 
>> napr. tzv. univerzalni sluzba.
> 
> Mám poměrně hodně informací k tzv. systému pošta partner, kdy pošta své 
> pobočky převáděla na obce. Musím, i když mě to nezajímá, poslouchat léta 
> změny podmínek, vyhrožování, přemlouvání a nátlak, kdy se vedení pošty 
> rozhodlo, že drtivou většinu poboček zruší. Stejně tak mám poměrně hodně 
> informací k druhé polovině pošty - doručování. Vaše (zaměstnanců pošty) 
> nářky ohledně provozování univerzální služby (tráty monopolu) poslouchám 
> také už skoro 10 let. Moje místostarostka je bývalá vedoucí větší pošty, 
> potom vedoucí doručovatelek, moje blízká příbuzná pracovala na centrále 
> v Jindřišské (ne na pobočce, ale "tam vzadu ve dvoře" na centrále), byl 
> jsem na semináři s vedoucím krajské pošty a o poštovních službým mi toho 
> přišlo přes stůl tolik, že se až divím, že jsem si nějakou 
> doručovatelskou službu neotevřel. Tím bych měl s dovolením pro sebe 
> vyřešené vaše "nemaji naprosto nejmensi tuseni jak to cele funguje".
> 
> K tomu mohu přidat vlastní zkušenost. Využívám elektronické služby 
> Podání online a Dopis online. Když vidím, co u Podání online vyvádí na 
> pobočce než ten 1 dopis odbaví a když mi 10. v měsíci přijde _poštou_ 
> faktura za každou službu zvlášť, vždy si říkám, že skutečná digitalizace 
> procesů je u tohoto podniku Mission Impossible.
> 
> Pošta v poslední době dělá podle mého názoru všechno blbě. Cenotvorba 
> (D+1 vs. D+n), centralizace doručování, nutnost prohnat každý dopis přes 
> třídící centrum bez ohledu na lokálnost, záměrné zadržování D+n zásilek, 
> záměrné zadržování normálních balíků, hra na doručování (nezazvoním a 
> uteču), rozesílání SMS o doručování po předání balíku apod.
> 
> Pro vaši informaci:
> 
> Není jedna struktura s celostátní působností a schopností fungovat v 
> každé vesnici, jsou zatím dvě - pošta a obce. A jsme v situaci, kdy 
> pošta své pozice vyklízí.
> 
> A teď moje připomínky:
> 
> 1. Česká pošta si zvykla na exkluzivní postavení, velmi často sídlí v 
> levně pronajatých prostorách a když má dojít na zvýšení nájemného, 
> vyhrožuje zrušením pobočky. Znám to z mnoha míst, v okolních 15 
> kilometrech jde o většinu poboček.
> 
> 2. Pokud pošta a zaměstnanci pošty nechtějí poskytovat univerzální 
> službu, ať ji neposkytují. Pokud se chce pošta stát jedním z dalších 
> DHL/PPL/WEDO/Zásilkovna, tak ať se tak klidně ihned stane. Aspoň 
> přestanou v mém okolí věčné nářky na to, jak pošťáky každý trápí.
> 
> 3. Pokud pošta zrušila lokální doručování a doručuje z okresního města s 
> velkým odlivem lidí, tudíž bez místní znalosti, bude doručovat hůře než 
> Pepa od PPL. Ten Pepa se aspoň nemění tak často jako doručovatelky. A ty 
> doručovatelky: Pokud měli práci v místě (v Mladé Vožici), tak jim ty 
> pošťácké platy dostačovaly. Aby za prací 20 km dojížděly, pak budou 
> chtít víc, protože v Táboře si lehce seženou jinou práci. A jsme zpátky 
> u toho odlivu a ztráty místní znalosti.
> 
> 4. Pošta se pravidelně vymlouvá, že musí doručovat do každé vesnice, ale 
> my jsme vesnice o 100 obyvatelím, máme tu i místní část o 6 obyvatelích 
> a všechny zásilkovky doručují všude. Bez keců o své důležitosti.
> 
> 5. Doručování úředních písemností zvládne i obec. I poslední obec je 
> schopna doručit vše, co potřebuje, a poštu už léta pro lokální 
> doručování nevyužíváme. Pokud stát přejde na virtuální datové schránky, 
> i tento problém postupně zmizí. V podstatě jde jen o to, kolik dostanu 
> za předání úředního dopisu. Pak budeme klidně obrážet jednou za čas obec 
> s balíčkem úředních dopisů odjinud. A věřte tomu, že na rozdíl od pošty 
> si zajistíme, aby lidé měli poštovní schránky, dopisy se nestrkaly do 
> plotu nebo do ukradeného patníku. Stejně tak si zajistíme, aby ty 
> schránky byly přístupné z veřejného prostranství a nemuseli jsme jezdit 
> po polních cestách kamsi do háje zelenýho. V tomhle jste si své 
> zákazníky rozmazlili až běda. A je mi fuk, jestli si je rozmazlila Pavla 
> ze vsi nebo to dostala nařízeno shora.
> 
> 6. K čemu vlastně potřebujeme poštu mimo doručování? Prodej papírenského 
> zboží, knih, losů, novin? Ověřování podpisů a kopií? Czechpoint? Aby 
> vyplácela hotovost a přijímala tržby? Prodej zboží, pojistek a spoření 
> zvládnou jiní a lépe, ověřování podpisů, kopií a Czechpoint zvládne 
> každá malá obec.
> 
> 7. A jsme u poslední položky - peníze. Jednota v každé větší obci u nás 
> zvládá cashback. Zbytek vyřeší bankomat, případně bankomat s vkladomatem.
> 
> A otázka, kterou budu pokládat na každém setkání starostů, kde přijde na 
> přetřes pošta:
> 
> K čemu vůbec Českou poštu potřebujeme?
> 
> Za mě ji nepotřebujeme. Podle mého názoru lze nahradit 
> bankomatem/vkladomatem a změnou doručování úředních písemností. O zbytek 
> se postará bez problému trh. Toť můj názor k věci.
> 
> Standa
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list