Re: OT: Pochvala (bylo: Re: Pošta v pomalém režimu)
Stanislav Šmejkal
smejkal na smejkal.com
Pátek Říjen 15 13:54:52 CEST 2021
Stav České pošty je ještě horší než jsem čekal, je třeba ji zrušit
ihned. Týden po volbách si stát prostřednictvím České pošty koupí od
Mafry (37,51 %), Vltava Labe Media (35,04 %) a Czech news center (27,02
%) v podstatě zkrachovalou První novinovou společnost (PNS).
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/prvni-novinova-spolecnost-meni-majitele-distributora-tisku-kupuje-ceska-posta-1384462
Standa
Dne 15.10.2021 v 13:29 Stanislav Šmejkal napsal(a):
>> Spis jde o to, ze CP je aktualne jedinou servisni organizaci statu s
>> celostatni pusobnosti a s cim si stat nevi rady soupne poste, protoze
>> posta nemuze rict ne. Je hromada veci, ktere delat nechceme, nebo
>> bysme delali jinak, ale nesmime a navic nam je ani stat neplati. Viz
>> napr. tzv. univerzalni sluzba.
>
> Mám poměrně hodně informací k tzv. systému pošta partner, kdy pošta své
> pobočky převáděla na obce. Musím, i když mě to nezajímá, poslouchat léta
> změny podmínek, vyhrožování, přemlouvání a nátlak, kdy se vedení pošty
> rozhodlo, že drtivou většinu poboček zruší. Stejně tak mám poměrně hodně
> informací k druhé polovině pošty - doručování. Vaše (zaměstnanců pošty)
> nářky ohledně provozování univerzální služby (tráty monopolu) poslouchám
> také už skoro 10 let. Moje místostarostka je bývalá vedoucí větší pošty,
> potom vedoucí doručovatelek, moje blízká příbuzná pracovala na centrále
> v Jindřišské (ne na pobočce, ale "tam vzadu ve dvoře" na centrále), byl
> jsem na semináři s vedoucím krajské pošty a o poštovních službým mi toho
> přišlo přes stůl tolik, že se až divím, že jsem si nějakou
> doručovatelskou službu neotevřel. Tím bych měl s dovolením pro sebe
> vyřešené vaše "nemaji naprosto nejmensi tuseni jak to cele funguje".
>
> K tomu mohu přidat vlastní zkušenost. Využívám elektronické služby
> Podání online a Dopis online. Když vidím, co u Podání online vyvádí na
> pobočce než ten 1 dopis odbaví a když mi 10. v měsíci přijde _poštou_
> faktura za každou službu zvlášť, vždy si říkám, že skutečná digitalizace
> procesů je u tohoto podniku Mission Impossible.
>
> Pošta v poslední době dělá podle mého názoru všechno blbě. Cenotvorba
> (D+1 vs. D+n), centralizace doručování, nutnost prohnat každý dopis přes
> třídící centrum bez ohledu na lokálnost, záměrné zadržování D+n zásilek,
> záměrné zadržování normálních balíků, hra na doručování (nezazvoním a
> uteču), rozesílání SMS o doručování po předání balíku apod.
>
> Pro vaši informaci:
>
> Není jedna struktura s celostátní působností a schopností fungovat v
> každé vesnici, jsou zatím dvě - pošta a obce. A jsme v situaci, kdy
> pošta své pozice vyklízí.
>
> A teď moje připomínky:
>
> 1. Česká pošta si zvykla na exkluzivní postavení, velmi často sídlí v
> levně pronajatých prostorách a když má dojít na zvýšení nájemného,
> vyhrožuje zrušením pobočky. Znám to z mnoha míst, v okolních 15
> kilometrech jde o většinu poboček.
>
> 2. Pokud pošta a zaměstnanci pošty nechtějí poskytovat univerzální
> službu, ať ji neposkytují. Pokud se chce pošta stát jedním z dalších
> DHL/PPL/WEDO/Zásilkovna, tak ať se tak klidně ihned stane. Aspoň
> přestanou v mém okolí věčné nářky na to, jak pošťáky každý trápí.
>
> 3. Pokud pošta zrušila lokální doručování a doručuje z okresního města s
> velkým odlivem lidí, tudíž bez místní znalosti, bude doručovat hůře než
> Pepa od PPL. Ten Pepa se aspoň nemění tak často jako doručovatelky. A ty
> doručovatelky: Pokud měli práci v místě (v Mladé Vožici), tak jim ty
> pošťácké platy dostačovaly. Aby za prací 20 km dojížděly, pak budou
> chtít víc, protože v Táboře si lehce seženou jinou práci. A jsme zpátky
> u toho odlivu a ztráty místní znalosti.
>
> 4. Pošta se pravidelně vymlouvá, že musí doručovat do každé vesnice, ale
> my jsme vesnice o 100 obyvatelím, máme tu i místní část o 6 obyvatelích
> a všechny zásilkovky doručují všude. Bez keců o své důležitosti.
>
> 5. Doručování úředních písemností zvládne i obec. I poslední obec je
> schopna doručit vše, co potřebuje, a poštu už léta pro lokální
> doručování nevyužíváme. Pokud stát přejde na virtuální datové schránky,
> i tento problém postupně zmizí. V podstatě jde jen o to, kolik dostanu
> za předání úředního dopisu. Pak budeme klidně obrážet jednou za čas obec
> s balíčkem úředních dopisů odjinud. A věřte tomu, že na rozdíl od pošty
> si zajistíme, aby lidé měli poštovní schránky, dopisy se nestrkaly do
> plotu nebo do ukradeného patníku. Stejně tak si zajistíme, aby ty
> schránky byly přístupné z veřejného prostranství a nemuseli jsme jezdit
> po polních cestách kamsi do háje zelenýho. V tomhle jste si své
> zákazníky rozmazlili až běda. A je mi fuk, jestli si je rozmazlila Pavla
> ze vsi nebo to dostala nařízeno shora.
>
> 6. K čemu vlastně potřebujeme poštu mimo doručování? Prodej papírenského
> zboží, knih, losů, novin? Ověřování podpisů a kopií? Czechpoint? Aby
> vyplácela hotovost a přijímala tržby? Prodej zboží, pojistek a spoření
> zvládnou jiní a lépe, ověřování podpisů, kopií a Czechpoint zvládne
> každá malá obec.
>
> 7. A jsme u poslední položky - peníze. Jednota v každé větší obci u nás
> zvládá cashback. Zbytek vyřeší bankomat, případně bankomat s vkladomatem.
>
> A otázka, kterou budu pokládat na každém setkání starostů, kde přijde na
> přetřes pošta:
>
> K čemu vůbec Českou poštu potřebujeme?
>
> Za mě ji nepotřebujeme. Podle mého názoru lze nahradit
> bankomatem/vkladomatem a změnou doručování úředních písemností. O zbytek
> se postará bez problému trh. Toť můj názor k věci.
>
> Standa
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list