OT: zemni kolektor pro TC pro vytapeni skleniku

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Říjen 12 12:55:39 CEST 2021

Ahoj,

mám TČ s plošným kolektorem.
Mám tam 40mm trubky, hlavně proto, že k jaru už je v zemi dost nízká teplota a ta voda už je dost hustá (viskózní).
Co se týká spádování, tak jsme to s bagristou vyspádovali pomocí metrové vodováhy a odborného pohledu. Tak nám to doporučil technik z odborné firmy. Pak přinesl veliké čerpadlo a ty bubliny vyhnal. s tím, že další už se vyhánějí při té větší hustotě.

Takže bych ti spíš než zavrtávání mini vrtů doporučil se podívat na nějaké mini slinky :)

---------- Původní e-mail ----------
Od: Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Komu: konfera <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 12. 10. 2021 10:23:22
Předmět: OT: zemni kolektor pro TC pro vytapeni skleniku

    Dobrý den,

    dělám si takový hobby projekt, TČ
        zem-vzduch pro vytápění skleníku. Na bazoši jsem koupil malý
        mrazáček Calex z roku 89. Takže ještě s poctivým freonem :-)
        Kompresor má 90W, takže při COP=4 by to mělo mít tepelný výkon
        asi 360W a chladící výkon je tam cca 270W.

    Výparník je na horní stěně vnitřního
        prostoru (možná i na bočních, ale vršek chladí nejvíc).
        Silikonem na lepení akvárií tam přilepím a po obvodu zatěsním
        skleněnou desku. Mezi plechem a tou deskou bude cca 1 cm, kde
        bude voda primárního okruhu. Protože je blbost řešit problémy s
        odmrazováním, rozhodl jsem se pro zemní kolektor. Udělám v zemi
        drážku tak na dva rýče a v ní pak zemním vrtákem udělám 5 děr.
        Takže ten zemní kolektor bude mít pět smyček v hloubce mezi 0,5
        a 2m. Pro necelých 300W by to snad mělo stačit.

    A teď ta otázka - záleží nějak
        podstatně na průměru té hadice? Mám tady černou PE hadici 25 mm,
        ale k té bych musel nakoupit kolínka a téčka (smyčky musí být
        kvůli vyhnání bublin paralelně a vše vyspádované) a musel bych
        to posvařovat. Nebo tam můžu dát 16 mm PE hadici pro zalívání a
        k té jsou nasazovací fitinky. Mělo by to ze země přenést výkon
        30W/m. Proti normálním TČ je to trochu poddimenzované, dává se
        400 m / 8 KW, takže 20W/m. Ale ve skleníku se nebude topit jako
        v obyváku, myslím že to bude stačit.

    Anděl