OT: zemni kolektor pro TC pro vytapeni skleniku

Úterý Říjen 12 10:22:58 CEST 2021

Dobrý den,

dělám si takový hobby projekt, TČ zem-vzduch pro vytápění skleníku. Na
bazoši jsem koupil malý mrazáček Calex z roku 89. Takže ještě s poctivým
freonem :-) Kompresor má 90W, takže při COP=4 by to mělo mít tepelný
výkon asi 360W a chladící výkon je tam cca 270W.

Výparník je na horní stěně vnitřního prostoru (možná i na bočních, ale
vršek chladí nejvíc). Silikonem na lepení akvárií tam přilepím a po
obvodu zatěsním skleněnou desku. Mezi plechem a tou deskou bude cca 1
cm, kde bude voda primárního okruhu. Protože je blbost řešit problémy s
odmrazováním, rozhodl jsem se pro zemní kolektor. Udělám v zemi drážku
tak na dva rýče a v ní pak zemním vrtákem udělám 5 děr. Takže ten zemní
kolektor bude mít pět smyček v hloubce mezi 0,5 a 2m. Pro necelých 300W
by to snad mělo stačit.

A teď ta otázka - záleží nějak podstatně na průměru té hadice? Mám tady
černou PE hadici 25 mm, ale k té bych musel nakoupit kolínka a téčka
(smyčky musí být kvůli vyhnání bublin paralelně a vše vyspádované) a
musel bych to posvařovat. Nebo tam můžu dát 16 mm PE hadici pro zalívání
a k té jsou nasazovací fitinky. Mělo by to ze země přenést výkon 30W/m.
Proti normálním TČ je to trochu poddimenzované, dává se 400 m / 8 KW,
takže 20W/m. Ale ve skleníku se nebude topit jako v obyváku, myslím že
to bude stačit.

Anděl