Re: OT Topný faktor klimatizace vs výška

AZe aze na seznam.cz
Úterý Říjen 12 11:40:35 CEST 2021

U klimatizací výrobci nepočítají s provozem jako TČ v zimě, není vyřešeno
ani odtávání, ani odtok vody, resp. její zamrzání a vrstvení ledu, kdy začne
vrtule chytat o led a pokud ten kravál uživatele neprobudí, dojde k
destrukci. To, že to tady někdo nabízí jako TČ, je bohužel fakt. Pořádná
venkovní jednotka musí mít osu ventilátoru svisle, výparník vodorovně, voda
z lamel pak odkapává dolů, a kromě toho je výparník při odtávání chráněn
před větrem. Nebo je to celé šikmo v nějaké bedně. Pokud klimatizace
vzduch-vzduch snaží odtávat, má k tomu dost málo energie a už slabý vítr to
znemožní úplně. Nehledě na to, že se od dolní části výparníku začne vytvářel
ledová clona... Pak zbývá ne horkovzduška, ale kýble horké vody. A pokud se
předělaná klimatizace na vzduch-voda snaží odtávat, občas se stává, že
deskový výměník zamrzne a praskne.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Martin Záruba
Sent: Tuesday, October 12, 2021 9:54 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT Topný faktor klimatizace vs výška

Pokud jsem to dobře pochopil, tak máte elektrickou podlahovku, ne
elektrokotel a teplovodní podlahovku. Pokud ano, tak je to v podstatě
jedno kterou. Jak tu psal JURP, nejhorší jsou teploty -1 az +6 stC. Zde
nečekejte zázraky, celkový COP asi bude okolo 1,5. Ale mezi 6-15 stC,
kdy je často taky potřeba topit, může být klidně 3 i víc a mezi -15 až
-5 bude stále okolo 1,5 až 2.

Jediný problém je v té době, kdy je velká vlhkost. Jakmile kompresor
ochladí všechno chladivo a námraza přesto neroztaje, bude trvat dost
dlouho, než už jen ztrátovým teplem, to odtaje. Pokud se kompresor vypne
předčasně, část námrazy zůstane, ale ze sněhu se obvykle změní na led. A
po nějaké době máte ledovou kouli, kterou už rozmrazíte jen
horkovzduškou. Už jsem viděl klimatizaci, kde se nahromadilo tolik ledu,
že o něj zachytla vrtule a urazily se lopatky.

Martin Záruba