Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Pátek Říjen 8 08:44:13 CEST 2021

Prirovnanie malo ukazat energeticku neefektivitu behu kotla/motora v case,
ked ziadnu energiu netreba.
kotol na 50 stupnov, aj ked su vsetky hlavice zatvorene,
motor v otackach, aj ked auto stoji a je bez vodica.

Plynove kotly dokazu modulovat, ale nie v rozsahu 0-100% maximalneho vykonu
Novsie/(z tohto pohladu lepsie) maju niekde v rozsahu 15-100% maximalneho
vykonu
starsie mavali modulaciu v rozsahu niekde 30-100% maximalneho vykonu

Ak je "odber tepla" z plynoveho kotla mensi, ako spodna hranica jeho
regulacie - zacne vam cyklovat ( zapinat a vypinat sa )
V dokumentacii vyrobcu kotla byva napisane, kolkokrat za hodinu sa moze
kotol zapnut ( byva okolo maximalne 6x /hod )
Ak sa zapina/vypina castejsie - tiez to funguje , ale skracuje sa jeho
zivotnost

BTW: Kolko z vas ma na aute VYPNUTY stop-start system, lebo prilis caste
startovanie jednak neprinasa uspory ( pri starte sa chvilu spali viac
paliva ) a jednak skracuje zivotnost motora... ?
u kotlov je to podobne.

Aku ucinnost (energeticku a ekonomicku) ma elektrocentrala s nastartovanym
motorom v idealnych otackach pri nulovej poziadavke na odber na vystupe ?
Podla mna energeticky je ucinnost 0% a ekonomicky "cista strata"
Ale ak je ale NUTNA poziadavka prepnutia na elektocentralu v radu desiatok
ms, tak ina moznost ako cista strata beziacej elektrocentraly nie je
( teda je -> ako ine riesenie - UPS pred zariadeniami, ktora vykryje cas do
max cca 5-15min  na start centraly - obvykle do 2 min a nasledne sa z
elektrocentraly dobije na preklenutie dalsieho vypadku )
Pre "hracky" doma v rade jednotiek kW je to zabavka,

Start napr. 6ks 1600 kVA motorgeneratorv vedla seba a naraz dost "zahrmi"
Pre predstavu: 1600kVA MG je cca velka diesel-elektricka lokomotiva.

ALE - ak ma motorgenerator nastartovat za kazdych podmienok, aj v zime a
ist hned do pozadovaneho vykonu, tak aj vypnuty=nenastartovany MG ma celkom
velke energeticke a ekonomicke straty ...
Eektricky sa vyhrieva olej a cast bloku motora a drzi sa blizko
prevadzkovej teploty nonstop -> to je pre dolezitejsie a vykonnejsie MG,
ktore MUSIA byt spolahlivo zapnutelne na pozadovany vyokn do kratkeho casu,
nie pri 5kW prenosnych ramovych centralach na stavbe... tam to startuju aj
hodinu a niektori sa tesia, ze nemusia robit...
Kto s takymi vacsimi a dolezitejsimi MG robi - tak to vie. Ostatnych to
obycajne ani nenapadne (nema preco...)
Ak by ste na aute nastartovali a zo studeneho motora okamzite isli na vykon
blizky maximalnemu a robili to takmer pravidelne pri kazdom starte, tak by
zivotnost motora isla do ***

Aj toto je priklad, ked  energeticky uplne ZLE riesenie je NAJLEPSIE, lebo
najlepsie  splna vstupne poziadavky a nic lepsie z hladiska TCO ( celkovych
nakladov na vlastnenie ) zatial nebolo vynajdene.
Velmi hrubo vychadza, ze cena bateriek pre UPS na 15 min behu pre
pozadovanu zataz je priblizne rovnaka ako cena MG, preto sa UPS dimenzuju
na cca max 15 min a pre dlhsie casy idu riesenia UPS+MG.

Dodo

pi 8. 10. 2021 o 7:09 Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> napísal(a):