<div dir="ltr"><div dir="ltr"><div>Prirovnanie malo ukazat energeticku neefektivitu behu kotla/motora v case, ked ziadnu energiu netreba.<br></div><div>kotol na 50 stupnov, aj ked su vsetky hlavice zatvorene, <br></div><div>motor v otackach, aj ked auto stoji a je bez vodica.</div><div><br></div><div></div><div>Plynove kotly dokazu modulovat, ale nie v rozsahu 0-100% maximalneho vykonu<br></div><div>Novsie/(z tohto pohladu lepsie) maju niekde v rozsahu 15-100% maximalneho vykonu</div><div>starsie mavali modulaciu v rozsahu niekde 30-100% maximalneho vykonu</div><div><br></div><div>Ak je "odber tepla" z plynoveho kotla mensi, ako spodna hranica jeho regulacie - zacne vam cyklovat ( zapinat a vypinat sa )</div><div>V dokumentacii vyrobcu kotla byva napisane, kolkokrat za hodinu sa moze kotol zapnut ( byva okolo maximalne 6x /hod )<br></div><div>Ak sa zapina/vypina castejsie - tiez to funguje , ale skracuje sa jeho zivotnost </div><div><br></div><div>BTW: Kolko z vas ma na aute VYPNUTY stop-start system, lebo prilis caste startovanie jednak neprinasa uspory ( pri starte sa chvilu spali viac paliva ) a jednak skracuje zivotnost motora... ?</div><div>u kotlov je to podobne.<br></div><div><br></div><div>Aku ucinnost (energeticku a ekonomicku) ma elektrocentrala s nastartovanym motorom v idealnych otackach pri nulovej poziadavke na odber na vystupe ?</div><div>Podla mna energeticky je ucinnost 0% a ekonomicky "cista strata"<br></div><div>Ale ak je ale NUTNA poziadavka prepnutia na elektocentralu v radu desiatok ms, tak ina moznost ako cista strata beziacej elektrocentraly nie je <br></div><div>( teda je -> ako ine riesenie - UPS pred zariadeniami, ktora vykryje cas do max cca 5-15min na start centraly - obvykle do 2 min a nasledne sa z elektrocentraly dobije na preklenutie dalsieho vypadku )</div><div>Pre "hracky" doma v rade jednotiek kW je to zabavka, <br></div><div><br></div><div>Start napr. 6ks 1600 kVA motorgeneratorv vedla seba a naraz dost "zahrmi" <br></div><div>Pre predstavu: 1600kVA MG je cca velka diesel-elektricka lokomotiva.<br></div><div><br></div><div>ALE - ak ma motorgenerator nastartovat za kazdych podmienok, aj v zime a ist hned do pozadovaneho vykonu, tak aj vypnuty=nenastartovany MG ma celkom velke energeticke a ekonomicke straty ... <br></div><div>Eektricky sa vyhrieva olej a cast bloku motora a drzi sa blizko prevadzkovej teploty nonstop -> to je pre dolezitejsie a vykonnejsie MG, ktore MUSIA byt spolahlivo zapnutelne na pozadovany vyokn do kratkeho casu, <br></div><div>nie pri 5kW prenosnych ramovych centralach na stavbe... tam to startuju aj hodinu a niektori sa tesia, ze nemusia robit...<br></div><div>Kto s takymi vacsimi a dolezitejsimi MG robi - tak to vie. Ostatnych to obycajne ani nenapadne (nema preco...)<br></div><div>Ak by ste na aute nastartovali a zo studeneho motora okamzite isli na vykon blizky maximalnemu a robili to takmer pravidelne pri kazdom starte, tak by zivotnost motora isla do ***<br></div><div></div><div></div><div><br></div><div>Aj toto je priklad, ked energeticky uplne ZLE riesenie je NAJLEPSIE, lebo najlepsie splna vstupne poziadavky a nic lepsie z hladiska TCO ( celkovych nakladov na vlastnenie ) zatial nebolo vynajdene.<br></div><div>Velmi hrubo vychadza, ze cena bateriek pre UPS na 15 min behu pre pozadovanu zataz je priblizne rovnaka ako cena MG, preto sa UPS dimenzuju na cca max 15 min a pre dlhsie casy idu riesenia UPS+MG.<br></div><div><br></div><div>Dodo<br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">pi 8. 10. 2021 o 7:09 Jan Kuba <<a href="mailto:honza.kuba@gmail.com">honza.kuba@gmail.com</a>> napísal(a):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div dir="ltr"><br></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">čt 7. 10. 2021 v 10:45 odesílatel Dodo Racek <<a href="mailto:dodoracek@gmail.com" target="_blank">dodoracek@gmail.com</a>> napsal:<br></div><div>Nevím, to přirovnání je trochu mimo. V autě je to právě motor, který má nejlepší účinnost v určitém užším rozsahu otáček. A těm otáčkám přizpůsobuje variátor rychlost jízdy.</div><div>Pracují tak i agregáty v elektrocentrále atd. Můj starý plynový kotel má podle dokumentace také největší účinnost jen při jednom výkonu - a to má možnost výkon modulovat.</div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div></div><div><br></div><div>Riesenie "termostat na kotli drzi stale 50" + termoventily v miestnostiach:<br></div><div>Majte auto, s neustale (7x24) beziacim motorom (zdroj energie - kotol), s tehlou na plyne, ktora drzi otacky "v pracovnej oblasti motora"- napr. 2500 rpm (50 stupnov celzia)</div><div><br></div><div></div><div></div><div>Dodo<br></div><div> <br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div><div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">št 7. 10. 2021 o 7:41 Pavel Kadečka <<a href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com" target="_blank">pavel.kadecka@gmail.com</a>> napísal(a):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div>Takže ekviterm + termohlavice = ideál?</div><div><br></div><div>A co myslíte, bude plyn? Fakt je, že odklon od uhlí potažmo od jádra = plynová elektrárna.</div><div><br></div><div>P.K.<br></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">st 6. 10. 2021 v 19:02 odesílatel René Damek <<a href="mailto:rene.damek@gmail.com" target="_blank">rene.damek@gmail.com</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr">Podle mě nejlepší řešení. <div>V práci tak vytápím místnosti s naprosto rozdílnými požadavky (dílny, kancly, sklad, provoz, šatny, všechny světové strany) a nic lepšího se asi nedá vymyslet. <div>RD </div></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">st 6. 10. 2021 v 11:40 odesílatel Tomáš Hamouz <<a href="mailto:konfery.tomas.hamouz@seznam.cz" target="_blank">konfery.tomas.hamouz@seznam.cz</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div>
<span style="font-family:"Courier New";font-size:10pt">Přiživím se na tématu:<br>
<br>
Mám v domku ekvitermní regulaci, řízenou jen externím čidlem, takže podle venkovní teploty se mi řídí teplota okruhu.<br>
Radiátory v jednotlivých místnostech jsou pak řízené termohlavicemi, podlahovku nemám.<br>
<br>
Je toto řešení principiálně špatně nebo je použitelné?<br>
Subjektivně to funguje dobře, ale třeba něco přehlížím.<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<span style="color:rgb(128,0,0)"><b>> Toto je nejrozumnější názor, se kterým jsem se setkal a děkuji, že jste<br>
> to velmi jasně vysvětlil. Zabývám se tímto oborem dlouho a narážím stále<br>
> na předsudky, které je skoro marné vysvětlovat.<br>
<br>
</b></span></span><a style="font-family:"courier new";font-size:10pt" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank"></a></div>_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div></div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div></div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div></div>