Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Pondělí Říjen 4 10:49:56 CEST 2021

Ahoj,

Asi jsem divnej, ale mám v baráku tepelné čerpadlo už mnoho let. Z dnešního pohledu už je to docela starej krám COP mám něco málo přes 3 a tak. ALE musím konstatovat, že se mi už dost vrátilo. Moje roční cena energie za loňský rok stoupla cca na 22k Kč. Dřív to bývalo spíš kolem 20k Kč. Tato cena zahrnuje VŠECHNU energii dodanou do baráku bez ohledu na to, k čemu je použita.
Tepelné čerpadlo (a kolektor v zahradě) byla investice za cca 220k Kč. (k tomu nějaká ta dotace, ale tu je možné aktuálně zanedbat). Potom mám aktuální amortizaci cca 10k Kč za rok.

A teď kdo z ostatních po sečtení VŠECH energií do baráku dodaných a přičtení amortizace kotle dojde na částku cca 30k Kč za rok?

Velmi často se setkávám s tím, že lidé porovnávají mojí celkovou cenu za elektriku se svojí cenou za plyn, ale nějak zapomenou na to, že tu elektriku také platí (celkem nemá cenu se bavit o tom, že já beru částečně dotovanou, zatímco s plynem a jednoterifem je cena za jednotku energie větší. Je to prostě to co zaplatíš a hotovo).

Navíc moje čerpadlo se zdá, že ještě nějakou tu sezónu bude topit a tak jeho roční amortizace bude dále klesat (ačkoli čím dál tím pomaleji).

---------- Původní e-mail ----------
Od: Jiří Nesvačil <nesvacil na posys.eu>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 4. 10. 2021 8:28:17
Předmět: Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Investičně bohužel čerpadlo vyjde o hodně více, tak se to nikdy nevrátí.
Navíc musíte v zimě přitápět el. energií. Nyní když se zvednou ceny
energií, tak se asi zvedne skoro všechno stejně. Je to tedy paradox,
protože část el. energie se bude asi vyrábět z plynu. Plyn taky není
zelená energie. Nejlépe vyjde plyn a kondenzační kotel, pokud se na trhu
úplně něco nezmění.

Jirka