Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Říjen 4 20:12:29 CEST 2021

[preposielam]

Dobry vecer,

trochu iny pohlad na vec. Skusil by som sa zamysliet aj nad variantou
elektricky blackout alebo zatiahnute kohutiky... Neviem ake su
moznosti, ale skuste sa pozriet na kotol na drevo, ktory pobezi aj bez
elektriny a plynu. Pripadne drevo a nejaku autobateriu a solar. V
tychto energeticky neistych casoch sa moze stat cokolvek a nie je nic
horsieho ako mrznut v zime co i len par hodin.

A.

Dobrý večer,
když už se tu řeší ceny elektřiny, tak bych měl dotaz k tématu.
Jde o to, jaké topení zvolit pro rodinný dům, tzv. "šumperák" starý 41
let, postavený z buchet, co byly tenkrát k dispozici, euro okna se
dvojitými skly, střecha zateplená. Nyní se topí kotlem, který bude
příští rok zakázaný, kombinace hnědé uhlí a dřevo. Radiátory jsou
původní článkové, trubky železné a silné, topí to samotíží, žádné
čerpadlo tam není, ventily na radiátorech "zamrzlé". Ohřev vody je přes
elektrický bojler, který by zůstal.
Varianty jsou:
- plynový kotel, plyn je do domu zavedený
- tepelné čerpadlo vzduch-voda
- moderní kotel čistě na dřevo - toto ovšem znamená práci s tím dřevem a
na to už není nálada

Šlo by tedy o výměnu zdroje pro topnou soustavu a i výměnu ventilů, aby
se dalo regulovat v jednotlivých místnostech. Radiátory a potrubí zůstane.
Jde mi hlavně o porovnání plynového kotle a tep. čerpadla vzduch-voda.
Dnes jsem v TV zahlédl reportáž o tomto tepelném čerpadle a pán tvrdil,
že je to provozními náklady na cca polovině jak plyn.
Je to pravda nebo nesmysl?