[trochu OT] 50 narozeniny

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Listopad 17 10:21:10 CET 2021

Tak to máte pravdu. Já okolo roku 1977 dělal systémového programátora na
EC1010. Mělo to dvoubytové instrukce, 64kB feritové operační paměti, 4
disky 2,5 MB (opravdu MB a ten duisk měl průměr okolo 30cm) a 4 páskové
jednotky o úžasné kapacitě 15MB. Ale mělo to 16 úrovní přerušení.
Původní systém byl téměř nepoužitelný a tak jsem nakonec, ač to vypadá,
že je to nesmysl, napsal celý systém znovu. A tak to potom mělo tři
alfanumerické terminály, na kterých běžel jednoduchý editor, kterým šlo
psát program. Ten editor zabíral v paměti 4kB a programový kód byl
společný pro všechny terminály, jen data byla samostatná (pochopitelně).
Pro tisk se mi podařilo udělat jednoduchou frontu, takže tisk šel
nejprve na disk a na vyšší úrovni přerušení běžel program, který to zase
četl a posílal tiskárně. Když byla úloha (třeba překlad, mělo to i
Fortran a Cobol) připravena, vytvořila se sekvence příkazů (třeba které
páskové jednotky to použije, jak se jmenují soubory na discích a.p.) a
ta se vložila do vstupní fronty a vše se postupně zpracovvalo na nulté
úrovni, tedy s nejnižší prioritou. Tak vlastně běželo několik úloh
současně a překvapivě odezva počítače byla zcela vyhovující. Mělo to i
děrnou pásku a děrné štítky, ale ty se skoro nepoužívaly.

Největším problémem bylo, že celý počítač měl zlacené kontakty na
deskách, na kterých se tvořila měděnka. Měli jsme technika, kterému jsme
říkali "Lihovarník". Když počítač trucoval, vzal hadr, líh a kontakty
umyl. Sice vůbec nechápal k čemu která deska byla, ale často to tak opravil.

Jo jo.......

Martin Záruba