[trochu OT] 50 narozeniny

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Listopad 16 12:22:07 CET 2021

Po válce je každý generál. Snadno se dneska napíše, že v software byla
"neskutečná chyba", ale podívejte se do těch zdrojáků.
https://github.com/chrislgarry/Apollo-11
Na dnešní dobu je to "pár řádek programu", řádově desítky tisíc, nic
moc. Ale když se vrátíte v čase a zkusíte si to na vlastní kůži jak se v
té době ty programy tvořili, je div, že to vůbec něco dělalo.
Já si v době dlouhých zimních večerů vždycky najdu pár volných chvil a
zavzpomínám si na staré dobré časy. Začínal jsem jako technik na SMEP,
dneska není problém spustit si emulaci PDP-11 a přenést se do doby
mládí. A když si s tím pak hraju, teprve vidím jak velký pokrok v
oblasti software nastal. Používali jsme tenkrát originální OS RSX-11M
(ukradený z Poldovky, kde měli i originální PDP-11/23+), tak jsem
zkoušel kolik si z toho ještě pamatuji. Skoro nic, ale jde najít na webu
manuály, takže lze udělat refresh mozku.
PDP11 se programovalo nejvíc v assembleru a to desetiletí od doby AGC je
znát. Zde je už možné překládat jednotlivé soubory do objektů a ty pak
sestavit v konečný program. AGC zřejmě ještě používá jeden zdrojový
blob, sice rozsekaný, ale stejně je to vlastně spojeno pomocí jakéhosi
include.
Pro RSX-11M byl už tenkrát k dispozici i překladač pro FORTRAN, BASIC
(ano, překladač i interpretr), jde najít na webu i původní překladače
pro C, PASCAL a COBOL.
Zkoušel jsem napsat nějaký jednoduchý program v C-čku a je to utrpení.
Textové editory EDI a EDT z té doby jsou primitivní, tehdejší standart C
také, kód, který z toho leze je divoký. Efektivita mojí práce v tomto
prostředí by oproti dnešku klesla tak na 1%.
Dále pak nemáte k dispozici stromovou strukturu adresářů, která snáze
udrží hierarchickou strukturu projektu. Lidi, kteří v této branži
začínali nelze než obdivovat. Udělali pořádný kus práce, ze které těžíme
dodnes. Nakonec - chybami se člověk učí.

Mrazík