Polovodičový laser - ztráta výkonu, tvar paprsku

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Listopad 14 04:20:09 CET 2021

Nejsou tady prosím nějací odborníci na polovodičové lasery?

Mám modrý polovodičový laser s teoretickým výkonem 5.5W.
Jeho příkon je kolem 24W, což celkem odpovídá.

Ten laser původně řezal o dost líp, než řeže teď. Přitom nemá toho
naběhaného zase tak moc.
Tak jsem postavil měřič optického výkonu. Protože nemám žádnou možnost
optické kalibrace (nějaký referenční laser nebo jiný kalibrovaný měřák),
tak jsem to zkalibroval topným odporem.

Výkon laseru pak vyšel na cca 2W. Tak jsem si poplakal, že laser odumřel.
Ale nedalo mi to a říkal jsem si, jestli to nedělá třeba špinavá optika.
Tak jsem optiku kompletně sundal. Vypadala od pohledu čistě, ale stejně
jsem ji omyl isopropylem. Nicméně to nepomohlo.
Ale když už jsem ji měl dole, tak jsem změřil výkon toho laseru přímo,
bez té ostřící optiky.
No a ejhle - najednou jsem naměřil 5.3W.

Jenže bez té optiky je stopa laseru velmi silně nesymetrická. Poměr
stran stopy je zhruba 1:10.
To je logické, polovodičový laser nesymetrickou stopu dělá.
Jenže po našroubování optiky je ten poměr už jenom cca 1:4. Není to ale
tím, že by to ta optika nějak srovnala. Na to by tam musela být
astigmatická optika, a to není.
Je to zřejmě prostě jen tím, že průměr vstupu té čočky je menší, takže
okraje té původní světelné stopy to jednoduše odřízne.
Pokud je hustota optického výkonu aspoň trochu rovnoměrná v celé stopě
(a to takhle od pohledu asi celkem je), tak prostě většina výkonu skončí
na té clonce a ne ve výstupním paprsku.
Což by mimochodem skoro přesně odpovídalo naměřeným výkonům s optikou a
bez ní.

A teď bych se potřeboval poradit s nějakým odborníkem.
Jednak jestli je to normální stav, že u podobného laseru většina výkonu
končí spálená na cloně. Navíc logicky čím zaostřím na kratší ohnisko,
tj. víc vyšroubuju čočku, tím víc se toho ztratí na cloně.
Nebo jestli je možné, že se nějak provozem změní parametry laseru a on
začne vyzařovat víc do široka než dřív?
Nebo čím si vysvětlit pokles reálného výkonu, kdy co jsem řezal dřív
rychlostí F2000 teď skoro neproříznu ani při F1000?

Předem díky za případné informace a/nebo zkušenosti.
PL