PC zdroj, napred bzuci, pak hori plamenem

Úterý Listopad 9 20:05:56 CET 2021

Přátelé,

to si tak něco koupíte na aukru, ono vám to přijde domů, zapnete to, nezdá
se vám že to bzučí, ale nabíhá to, tak to (zatím) neřešíte... a po pěti
minutách záblesk a konec.

Šlo o základní desku (malou, ITX) a ATX zdroj, obojí od jednoho prodejce,
obojí prodáváno jako funkční... věci za pár korun (zdroj vyšel na 45 czk,
na víc ta cena nevylezla).

Deska to naštěstí přežila a zdroj jsem opravil, kondíky na výstupu
nevypadaly podezřele, byly něčím zapatlané, ale to nebyly vyteklé, ale
slepené nějakým chemoprenem (tak to v Číně vyrobili). Vyměnil jsem oba
tranzistory na primáru + odpory 1 ohm do báze + pojistku (ta shořela jako
poslední) a po opatrném zapnutí opět bzučel... tak jsem ty kondíky na
sekundáru všechny vyhodil a nabastlil tam co jsem našel ve svých zásobách.
Vytahal jsem kdysi z nějakých motherboardů hromadu elytů na 6,3V, jako
kapacity dost, ale to napětí... tak jsem je poslepoval dohromady:

      https://photos.app.goo.gl/X8bPYqQKJBiDmYcS7

Udělal jsem z nich slušnou baterii 16 do matrice 4x4, takže kapacita 1000
uF a napětí 4x6,3V, to by na +12V větev mělo stačit s rezervou. (Na 5V
větev jsem dal matrici jen 2x2.) Teď už to nebzučí. No, prasárna, ale
funkční :-)

Poučení na závěr: nevěřte bzučícím zdrojům!

Pavel Kadečka.