Re: Dlouhodobá tepelná odolnost chemického cínování PCB

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Květen 31 14:54:34 CEST 2021

Je to možné.
I když zrovna o vlivu mědi v cínu se v tom popisu třeba na Wiki nikde
nemluví.

****

Vyzkoušel jsem pájitelnost.
Použil jsem tu desku tak, jak jsem ji vytáhl po 10 letech z mrazáku. Ani
jsem ji neumyl nebo neotřel. Vzal jsem svůj běžný trubičkový cín (63/37)
a nepřidal žádné dodatečné tavidlo.
Dopadlo to výborně. Krásně rozlitý bobek. Takže značka ideál.

****

Rád bych dal řeč s někým, kdo chemické cínování taky dělá nebo o tom
něco ví.

Používám lázeň na bázi chloridu cínatého a thiomočoviny.
O téhle lázni je známo, že nemá moc dlouhou životnost. V praxi mám
ověřeno, že 6 měsíců je to stále stejné, pak se trochu začne zhoršovat a
zhruba po 8 měsících už to začne být špatné.
To zhoršování znamená, že to vytváří v té cínové vrstvě asi nějaké
intermetalické slitiny, které zhoršují pájitelnost. Pozná se to trochu i
na vzhledu, není tak lesklý stříbrný, ale spíš šedý.
Takže to beru jako fakt a každého 1/2 roku si prostě namíchám novou lázeň.

Jenže problém je, že v poslední době už ani nová lázeň necínuje dobře. A
i chování té lázně se liší - dřív to vytvářelo na dně taková "pohoří"
nějaké pevné složky. Ta se postupně ztrácela tím, jak se cín z lázně
odebíral nanášením na desky.
Teď už se tam ani v nové lázni skoro nic na dně neobjeví, případně jen
nějaké minimum.
A hlavně to cínuje evidentně hůř. Nová lázeň se chová skoro stejně, jako
dřív ta stará  po více než 8 měsících skladování.
Takže třeba ta 10 let stará deska z mrazáku se pájela líp, než když teď
udělám novou desku a nově ji pocínuju.

Takže otázka zní: která z těch složek časem nějak degraduje? Ten chlorid
cínatý nebo thiomočovina?
Jinak tam už je jenom kyselina sírová, tak to zřejmě nezpůsobuje.
Asi by se dalo sázet na ten chlorid. Ten sice na povrchu vytvořil pár
tuhých krystalků, pravděpodobně absorbováním vzdušné vlhkosti. Krystalky
jsem vyhodil. Pod nimi ten chlorid vypadá od pohledu stejně jako dřív.
Thiomočovina není hygroskopická, tak vypadá furt stejně.

Zkusil jsem i lázeň změnit přidáním vyššího množství chloridu. Úvaha
byla, že je možná díky pohlcené vodě třeba míň koncentrovaný. Ale toto
dopadlo beze změny.
Zvýšení koncentrace kyseliny sírové zdánlivě situaci ještě trochu
zhoršilo (ale nevýznamně).

Všechny chemikálie i výsledná lázeň jsou skladovány za nízké teploty
(cca 10-14 C) a ve tmě. Samozřejmě v uzavřených plastových pixlách.

Pokud má někdo nějaké tipy/znalosti/zkušnosti, tak za ty děkuji předem.

Petr Labaj