ohradnik proti slimakum

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Květen 31 12:09:50 CEST 2021

Je dost možné, že pro hodně elektrolytů a elektrod je skutečně AC elektrolýza velmi omezena, ale to samozřejmě nezaručuje, že to tak je vždy. Zejména komplikované organické sajrajty můžou vytvářet složitější reakce, které nejsou tak snadno reverzibilní. A může to samozřejmě záviset na napětí, frekvenci apod.

Jestliže to původně s 5 Vef / 50 Hz fungovalo a s 12 Vpp / 15 Hz nefunguje, je jasné, že možná někde mezi tím bude hranice. Taky je otázka, jestli není problém jiný, třeba že zdroj není galvanicky oddělený, střída není přesně 50 %, možná bych k oběma výstupům dal kondíky.

PH

Od: Vláďa Anděl
Kdysi jsem probíral podobný problém s elektrochemikem Sokolským http://www.corrpol.pl/ws/ ale to bylo ohledně ochrany potrubí proti korozi v zemi. Říkal že při střídavém proudu se v jedné polaritě v povrchové vrstvě vytvoří oxidy (nebo v mokrém prostředí hydroxidy) a v opačné polaritě se z nich sice zase vyloučí atomy železa, ale ty už jsou jen na povrchu a nezačlení se do původní struktury materiálu. Při další změně polarity se opět jako první oxiduje tato vrstva a dokud se nezreaguje, omezí se tím oxidace dalšího, ještě nenarušeného materiálu.

Ohledně střídavé koroze - teď je to aktuální s ohledem na to, že dráhy už mnoho let chtějí přejít všude na střídavou trakci. Tedy chtějí, ale nic se okolo toho neděje :-) Nedávno jsem na to téma viděl nějakou diplomku. Elektrochemické účinky tam sice jsou, ale proti DC proudu cca 10x menší. No myslel jsem, že ten nerezový drátek toho vydrží víc. On taky vydržel když na záhonek pršelo a rozežral ho v kombinaci s proudem až sliz od slimáka.
Anděl

> Ale vždyť je to nerez a napětí je střídavé, takže elektrolýza by tam být neměla.

Tak to nefunguje. Elektrolýza nenastane, pokud se to chová jako supercap. Jakmile se nabije přes elektrochemický potenciál, elektrolýza funguje a je celkem jedno že chvíli tam a chvíli zpátky. Při 12 V by se elektrolýzoval i opravdovej supercap, natož nějakej drát. Spolehlivé „neelektrolýzování“ pro většinu materiálů, lze zaručit napětím pod 0,5 V.

Třeba by to na slimáky stačilo.

PH

Od: Vláďa Anděl
Nedávno tuším že tady někdo psal, jak natáhnul okolo záhonku ohradníkovou pásku, dal do ní napětí ze zvonkového trafa a že to slimáci nepřelezou.
Inspiroval jsem se. Koupil jsem ohradníkovou pásku pro koně (šířka 20 mm, dva nerez drátky 0,2 mm po krajích a asi 4 uprostřed) a protože jsem nechtěl k záhonům tahat dráty z baráku, udělal jsem na to krabičku. Článek Lion, měnič na 12V a 2x555. Jeden jako generátor 15 Hz a druhý jen jako invertor a oba výstupy proti sobě.
Zkušenosti - slimáci to nepřelezli.
Po dešti páska (délka cca 8 m) snížila odpor mezi dráty tak, že tomu nestačil proud měniče a cca při 100 mA to omezovalo napětí až na 3V. Ale i tak to fungovalo.
Po týdnu už je zase celer ožraný. Krabička napětí dává, ale na páse jsou po prvních 10 cm zbytky slizu od slimáka a krajní dráty v tom místě přerušené.
Ale vždyť je to nerez a napětí je střídavé, takže elektrolýza by tam být neměla. Tepelně se to při 100 mA taky přepálit nemohlo.
Jaké jsou původní zkušenosti se zvonkovým trafem?