[OT] instalace bojleru (atp.) vs zaruka

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Květen 17 23:32:18 CEST 2021

Dne 17.5.2021 v 22:03 Dodo Racek napsal(a):
> Priklad pitnej a uzitkovej vody s clovekom a hranicami od p. Labaja je
> nepresny, az zavadzajuci.

To jste mě rozesmutnil, že se Vám můj příměr nelíbil. A já se tak snažil.
No - co se dá dělat.

Tak jsem v tom smutku vzal do ruky svůj úžasný kalkulátor Casio. Má
všechny 4 základní operace, a dokonce ještě odmocninu.
A počítal jsem:
Mám 80-litrový plynový bojler. Rozvody po baráku klasická 3/4", neboli DN20.
Pokud bych bojler nahřál o 20 stupňů (což je nesmyslně mnoho, ale
budiž), a nikdo v té době neodebral ani trochu teplé vody, tak se objem
vody v bojleru zvýší o cca 0.28 litru.
Takže v přívodní trubce DN20 to znamená, že vytlačí vodu zpět o cca
92cm. K prvnímu rozbočení, tj. k místu, kde by teoreticky mohla začít
něco kontaminovat, to mám cca 6 metrů (2 patra).
Takže jsem si asi té kontaminace zatím moc neužil.
Samozřejmě v výjimkou případů, že si napustím ke konzumaci teplou vodu
záměrně. ;-)
Doufám, že jsem počítal dobře.

> Na plyne mate doma/v budove iba 0.05 baru !!! - teda cca "kozi dych" -
> redukcie zo stredotlaku na nizkotlaku su obycajne vonku.
>
>   * A1 – nízkotlaké plynovody do 0,05 bar
>   * A2 – středotlaké plynovody nad 0,05 bar do 4 bar
>   * A3 – vysokotlaké plynovody nad 4 bar do 16 bar
>
> Na vode mate cca 2.5-6 bar, ale nasobne viacej odvahy.

Jasně. Proto se taky plynové spotřebiče montují velmi dobře. ;-)

Všechny spotřebiče (voda, plyn, elektrika) si montuju zásadně sám.

****

Ale abych si nehrál na mistra světa, tak mám samozřejmě spoustu
nejasností. A jedno dilema. A nemám odhad, jaký problém to případně bude
dělat.
Jak jsem psal, mám plynový bojler. Značka Quadriga.
Plynových bojlerů se dělá poměrně dost málo. Je tam nesrovnatelně menší
výběr než mezi elektrickými. Je to zvláštní, protože plynový bojler má
(podle mě) spíš skoro samé výhody (samozřejmě pokud má člověk plyn a komín).
Ten můj je bohužel dost starý model s věčným plamínkem, což dělá cca 1/3
m3 plynu neboli kolem 4 Kč denně. Navíc účinnost taky asi nebude bůhví
jaká (to jsem zatím neměřil, což je chyba, si teď uvědomuju).

Kromě toho mám slušný kondenzační kotel, se kterému se dá připojit
externí zásobník.
Jenže ten kotel a bojler jsou od sebe 2 patra a ještě 10 metrů
vertikálně. Tedy v praxi 20-25 metrů vedení.
No a já nemám odhad, jakou ztrátu by případně dělalo dlouhé vedení
otopné vody. Je to navíc v tak blbém místě, kde jsou kolem tenké zdi,
takže tam nemůžu zasekat nějakou moc tlustou tepelnou izolaci.

Bohužel každý případný pokus znamená slušné komplikace. I kdybych
provizorně natáhl otopnou vodu třeba hadicí po zemi, tak to chce sehnat
nějaký bojler s nepřímým ohřevem. Ten nemám.
Tady by se mi zkušenosti starého praktika docela hodily.

PL