Re: Krimpovací kleště

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Úterý Březen 9 13:22:01 CET 2021

JEEEEJ !!!
Pekna prezentacia. Dakujem za pripomenutie.

Maxima nie su od seba daleko, takze kompromis nie je zlozity, a je blizko
mechanickeho maxima ( je ostrejsie).

Trochu zavadzajuca je Y os - Performance ...
- pre elektricku cast to nie je  preneseny vykon,  kedze napatie na ten
spoj nema velky vplyv ( mimo oblasti mikrovoltov ), realnejsie je to
maximalny preneseny prud.
- pre mechanicku zlozku je to tiez trochu nic nehovoriaci pojem, za ktorym
treba hladat ine mechanicke veliciny modul pevnosti, modul pruznosti v
tahu, smykove trenia, zmena prierezu ... a to vsetko dohromady.

Uz prva fotka videa je ubruseny a naleptany zakrimpovany spoj, Naleptava sa
to pre zvyraznenie hran. Neskor to ukazuju okolo
9:14 a nasledujuce - tie postlacane drotiky tak, aby tam neboli vzduchove
medzery (9:32 vpravo) a automotive si este riesil aby aj ten obrazok vlavo
boli stlacene drotiky co napodobnejsie sestuholnikom a v celej oblasti
zakrimpovania ( brusili a testovali spoj po 0.5 mm ako rezy, kolme na os
drotu) . Chyby pripravy vodica su 5:47. Vadilo este aj "prekrizenie"
vodicov v spoji, kedze sa ich prierez prilis zmensil v mieste prekrizenia.
"Sestuholniky" sa daju ovplyvnovat tvarom krimpovacieho nastroja ( 8:32 )
hore aj dolu - teda "tvarom" vybrusenych oblucikov a prechodov medzi
nimi...a konecnou vyskou a sirkou zakrimpovaneho spoja. To bola okolo r.
1996, ked som bol blizko tych strojov,  skor empiricka alchymia, ako realne
simulacie a vypocty. Relativne caste poruchy krimpovacich nastrojov bolo
odlomenie jednej nozky toho vrchneho "M-ka"

Za vrcholom mechanickej pevnosti uz dochadza k "pretlaceniu" spoja, teda
cast materialu vodicov a konektora "vytecie" mimo krimpovanu oblast a znizi
sa prierez, teda aj maximalny prud aj mechanicka pevnost.

Z automatizovanych strojov prisnych ISO kriterii naspat k dostupnej realite:

Pri rucnom krimpovani to nikoho nezaujima ( resp. nikdy nedostane rovnake
rovnake droty a konektory, nikdy neiresite technicku dokumentaciu vyrobcu
konektorov, ich hrubky a pod... ), celuste dosadaju maximalne na desatinu
milimetra, ... a nikdy sa rucne klieste nenastavuju, spoje nemeraju ( ak
neratam "potiahnutie rukami" - teda taky velmi smiesny mechanicky test,
alebo test na skrat, ci vodivost - smaltovane drotiky v licne su celkom
zabavne, ako neviete, ze su smaltovane... )

Preto - ak sa pouziju spravne celuste, tak krimpovanie musi byt VZDY
NADORAZ kliesti a teda aj uvolnenia racne.
Ak sa pouziju nespravne celuste, tak treba carovat so silou pritlaku, vadi
jednosmerna racna a vo vysledku ziadne 2 hotove spoje nie su rovnake.

Napriek tomu neodflaknute krimpovane spoje su spolahlivejsie, ako
skrutkovane, ale nesmu byt robene "univerzalnymi" nastrojmi, ktore su prve
po ruke.
Dobra technologia a nie len v elektrike - riesili sme pred casoom aj
krimpovanie vodovodnych PEX-AL-PEX rurok
;-)

Dodo

ut 9. 3. 2021 o 9:54 Krucinsky, Ladislav <ladislav.krucinsky na linde-mh.cz>
napísal(a):