Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat
Jiří Nesvačil
nesvacil na posys.eu
Středa Červen 9 12:47:49 CEST 2021
AI jsou deterministické. Cílem je dostat stejný výsledek tj. ten jeden
nejsprávnější i když některé úlohy mají více vísledků.
Vy ovšem ladíte parametry, hodnotící kritéri či funkce, tak aby jste
dostal jediný správný výsledek.
Do vstupu vám jdou data + náhoda, není zde nic nedeterministického jako
teplota okolí, nálada člověka.
Až do algoritmu vstoupí nálada člověk a poobné věci, tak se budeme
blížit nějakému nedeterministickému chování a to pro dnešní AI a jejich
úlohy se spíš nechce. Chce se nají jeden správný výsledek proto to má
taky tolik evolucí a kontrolujá se výsledky po každé evolici. Pokud se
schylují do jednoho řešení, tak jste u konce.
Pokud do AI vpustíte zpětně vyhodnocená data, tak musíte vědět co
děláte. A pokud to znovu zopakujtete stejně, tak máte stejný výsledek.
Naopak pokud to vychází pokaždé jinak, tak je něco špatně.
I pokud se podívám na nějaké expertní systémy, tak kombinačně, váhy se
snažíte také najít jedno konkrétní řešení.
Jirka
Dne 09.06.2021 v 12:05 František Burian napsal(a):
> Dobrý den,
>
> My jsme na škole dělali s ID3 a to si myslím je parádní algoritmus
> strojového
> učení který se dá velmi snadno vysvětlit (je potřeba jen základy
> pravděpodobnosti)
> a studenti si s jeho pomocí můžou udělat jednoduchou hru
> kámen-nůžky-papír kde
> bot (protihráč) sleduje studenta jak hraje předpovídá budoucí tah a
> háže mu protitah
> tak, aby bot neprohrál.
>
> Na tomto příkladu si studenti můžou uvědomit jak propastný je rozdíl
> mezi _projevy_
> inteligence a skutečnou inteligencí. ID3 je plně deterministický
> algoritmus analýzy dat
> tedy žádná AI a přesto nad ním nikdo nezvítězí, AI je většinou
> nedeterministická tj na
> stejnou historii nemusí dát stejnou předpověď. Ve hře kámen nůžky
> papír není prostor
> pro víc řešení takže ID3 musí zvítězit, ale u více proměnných už může
> hráč vyhrát.
>
> V reálu je to jen pamatování tahů do historie a tvorby statistiky nad
> minulými daty.
>
> Leckoho to může nadchnout pro oblast.
>
> S pozdravem,
> František Burian
>
> ---------- Původní e-mail ----------
> Od: Jiří Nesvačil <nesvacil na posys.eu>
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Datum: 9. 6. 2021 9:59:25
> Předmět: Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat
>
>
> Možná pro úvod jednoho směru AI si zkusti standardní Game of Live,
> kliknout níže, zvolit nějakž pattern a run. Je vidět, jak to může
> bloudit, jak to třeba nemá řešení. Algoritmus má v sobě evoluci.
> Dá se
> naprogramovat i na střední škole. Výsledek na obrazovce je snad
> ilustrativní. Klade to i další otázky a je vidět, že to není
> rozeznávání
> nebo něco jiného.
>
> https://pmav.eu/stuff/javascript-game-of-life-v3.1.1/
>
> Jirka
>
> Dne 09.06.2021 v 8:42 Jiří Nesvačil napsal(a):
> > Ono to chce nějaký úvod. Není to na odpověď v emailu, ale
> stručný úvod
> > může být na čtvrt hodiny či na den.
> >
> > Použít nějaký AI si mohu najít algoritmus na netu nebe v knížkách.
> >
> > Je to ovšem tak, že vlezu do auta a nevím k čemu je volant, pedály.
> > Znám učitelé, kteří studovali AI a takováto debata by k tomu nebyla.
> >
> > On Vám kolikrát profesor řekne, toto téma je na doktoranskou práci.
> > Někdy to může být jen seminářka. Prostě pokud neznáte hranice,
> tak to
> > je takové zkoumání pokus omyl.
> >
> > Celé AI jsou jasná pravidla, není to žádné luštění z koule. To si
> > takovout debatu nezaslouží.
> >
> > Jirka
> >
> > Dne 08.06.2021 v 20:18 Josef Dvoracek napsal(a):
> >> jestli myslíte, vzít to jako takovou upoutávku/ochutnávku při
> výuce
> >> programování - jo, máme neuronky, tady je nějaký tensorflow,
> pojďme
> >> si naprogramovat rozpoznávání dopravní značky STOP na fotce, jé
> ono
> >> to funguje - to je asi myslitelné.
> >>
> >> A ona ta sš nakonec o takových upoutávkách/ochutnávkách možná
> je/má být.
> >>
> >> jd
> >>
> >>
> >> On 08. 06. 21 15:04, kral.j na centrum.cz wrote:
> >>> K mé otázce mě vede diskuse, která se odehrála na závěr dnešního
> >>> maturitního dne. A je v podstatě jednoduchá, ale odpověď bude
> možná
> >>> až kontroverzní.
> >>> Je možné a současně vhodné na střední škole učit neuronové sítě?
> >>> Případně už je nějaká střední škola, kde to učí?
> >>> Král
> >>> _______________________________________________
> >>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> >>> Hw-list na list.hw.cz
> >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> >> _______________________________________________
> >> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> >> Hw-list na list.hw.cz
> >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210609/2ed5c218/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list