Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat

Jiří Nesvačil nesvacil na posys.eu
Středa Červen 9 12:47:49 CEST 2021


AI jsou deterministické. Cílem je dostat stejný výsledek tj. ten jeden 
nejsprávnější i když některé úlohy mají více vísledků.

Vy ovšem ladíte parametry, hodnotící kritéri či funkce, tak aby jste 
dostal jediný správný výsledek.

Do vstupu vám jdou data + náhoda, není zde nic nedeterministického jako 
teplota okolí, nálada člověka.

Až do algoritmu vstoupí nálada člověk a poobné věci, tak se budeme 
blížit nějakému nedeterministickému chování a to pro dnešní AI a jejich 
úlohy se spíš nechce. Chce se nají jeden správný výsledek proto to má 
taky tolik evolucí a kontrolujá se  výsledky po každé evolici. Pokud se 
schylují do jednoho řešení, tak jste u konce.

Pokud do AI vpustíte zpětně vyhodnocená data, tak musíte vědět co 
děláte. A pokud to znovu zopakujtete stejně, tak máte stejný výsledek.

Naopak pokud to vychází pokaždé jinak, tak je něco špatně.

I pokud se podívám  na nějaké expertní systémy, tak kombinačně, váhy se 
snažíte také najít jedno konkrétní řešení.

Jirka


Dne 09.06.2021 v 12:05 František Burian napsal(a):
> Dobrý den,
>
>   My jsme na škole dělali s ID3 a to si myslím je parádní algoritmus 
> strojového
> učení který se dá velmi snadno vysvětlit (je potřeba jen základy 
> pravděpodobnosti)
> a studenti si s jeho pomocí můžou udělat jednoduchou hru 
> kámen-nůžky-papír kde
> bot (protihráč) sleduje studenta jak hraje předpovídá budoucí tah a 
> háže mu protitah
> tak, aby bot neprohrál.
>
>  Na tomto příkladu si studenti můžou uvědomit jak propastný je rozdíl 
> mezi _projevy_
> inteligence a skutečnou inteligencí. ID3 je plně deterministický 
> algoritmus analýzy dat
> tedy žádná AI a přesto nad ním nikdo nezvítězí, AI je většinou 
> nedeterministická tj na
> stejnou historii nemusí dát stejnou předpověď. Ve hře kámen nůžky 
> papír není prostor
> pro víc řešení takže ID3 musí zvítězit, ale u více proměnných už může 
> hráč vyhrát.
>
> V reálu je to jen pamatování tahů do historie a tvorby statistiky nad 
> minulými daty.
>
> Leckoho to může nadchnout pro oblast.
>
> S pozdravem,
>   František Burian
>
> ---------- Původní e-mail ----------
> Od: Jiří Nesvačil <nesvacil na posys.eu>
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Datum: 9. 6. 2021 9:59:25
> Předmět: Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat
>
>
>     Možná pro úvod jednoho směru AI si zkusti standardní Game of Live,
>     kliknout níže, zvolit nějakž pattern a run. Je vidět, jak to může
>     bloudit, jak to třeba nemá řešení. Algoritmus má v sobě evoluci.
>     Dá se
>     naprogramovat i na střední škole. Výsledek na obrazovce je snad
>     ilustrativní. Klade to i další otázky a je vidět, že to není
>     rozeznávání
>     nebo něco jiného.
>
>      https://pmav.eu/stuff/javascript-game-of-life-v3.1.1/
>
>     Jirka
>
>     Dne 09.06.2021 v 8:42 Jiří Nesvačil napsal(a):
>     > Ono to chce nějaký úvod. Není to na odpověď v emailu, ale
>     stručný úvod
>     > může být na čtvrt hodiny či na den.
>     >
>     > Použít nějaký AI si mohu najít algoritmus na netu nebe v knížkách.
>     >
>     > Je to ovšem tak, že vlezu do auta a nevím k čemu je volant, pedály.
>     > Znám učitelé, kteří studovali AI a takováto debata by k tomu nebyla.
>     >
>     > On Vám kolikrát profesor řekne, toto téma je na doktoranskou práci.
>     > Někdy to může být jen seminářka. Prostě pokud neznáte hranice,
>     tak to
>     > je takové zkoumání pokus omyl.
>     >
>     > Celé AI jsou jasná pravidla, není to žádné luštění z koule. To si
>     > takovout debatu nezaslouží.
>     >
>     > Jirka
>     >
>     > Dne 08.06.2021 v 20:18 Josef Dvoracek napsal(a):
>     >> jestli myslíte, vzít to jako takovou upoutávku/ochutnávku při
>     výuce
>     >> programování - jo, máme neuronky, tady je nějaký tensorflow,
>     pojďme
>     >> si naprogramovat rozpoznávání dopravní značky STOP na fotce, jé
>     ono
>     >> to funguje - to je asi myslitelné.
>     >>
>     >> A ona ta sš nakonec o takových upoutávkách/ochutnávkách možná
>     je/má být.
>     >>
>     >> jd
>     >>
>     >>
>     >> On 08. 06. 21 15:04, kral.j na centrum.cz wrote:
>     >>> K mé otázce mě vede diskuse, která se odehrála na závěr dnešního
>     >>> maturitního dne. A je v podstatě jednoduchá, ale odpověď bude
>     možná
>     >>> až kontroverzní.
>     >>> Je možné a současně vhodné na střední škole učit neuronové sítě?
>     >>> Případně už je nějaká střední škola, kde to učí?
>     >>> Král
>     >>> _______________________________________________
>     >>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>     >>> Hw-list na list.hw.cz
>     >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     >> _______________________________________________
>     >> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>     >> Hw-list na list.hw.cz
>     >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     > _______________________________________________
>     > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>     > Hw-list na list.hw.cz
>     > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>     Hw-list na list.hw.cz
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210609/2ed5c218/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list