Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat
František Burian
BuFran na seznam.cz
Středa Červen 9 12:05:17 CEST 2021
Dobrý den,
My jsme na škole dělali s ID3 a to si myslím je parádní algoritmus
strojového
učení který se dá velmi snadno vysvětlit (je potřeba jen základy
pravděpodobnosti)
a studenti si s jeho pomocí můžou udělat jednoduchou hru kámen-nůžky-papír
kde
bot (protihráč) sleduje studenta jak hraje předpovídá budoucí tah a háže mu
protitah
tak, aby bot neprohrál.
Na tomto příkladu si studenti můžou uvědomit jak propastný je rozdíl mezi _
projevy_
inteligence a skutečnou inteligencí. ID3 je plně deterministický algoritmus
analýzy dat
tedy žádná AI a přesto nad ním nikdo nezvítězí, AI je většinou
nedeterministická tj na
stejnou historii nemusí dát stejnou předpověď. Ve hře kámen nůžky papír není
prostor
pro víc řešení takže ID3 musí zvítězit, ale u více proměnných už může hráč
vyhrát.
V reálu je to jen pamatování tahů do historie a tvorby statistiky nad
minulými daty.
Leckoho to může nadchnout pro oblast.
S pozdravem,
František Burian
---------- Původní e-mail ----------
Od: Jiří Nesvačil <nesvacil na posys.eu>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 9. 6. 2021 9:59:25
Předmět: Re: OT: Neuronové sítě - středoškolská výuka - kam směřovat
"Možná pro úvod jednoho směru AI si zkusti standardní Game of Live,
kliknout níže, zvolit nějakž pattern a run. Je vidět, jak to může
bloudit, jak to třeba nemá řešení. Algoritmus má v sobě evoluci. Dá se
naprogramovat i na střední škole. Výsledek na obrazovce je snad
ilustrativní. Klade to i další otázky a je vidět, že to není rozeznávání
nebo něco jiného.
https://pmav.eu/stuff/javascript-game-of-life-v3.1.1/
Jirka
Dne 09.06.2021 v 8:42 Jiří Nesvačil napsal(a):
> Ono to chce nějaký úvod. Není to na odpověď v emailu, ale stručný úvod
> může být na čtvrt hodiny či na den.
>
> Použít nějaký AI si mohu najít algoritmus na netu nebe v knížkách.
>
> Je to ovšem tak, že vlezu do auta a nevím k čemu je volant, pedály.
> Znám učitelé, kteří studovali AI a takováto debata by k tomu nebyla.
>
> On Vám kolikrát profesor řekne, toto téma je na doktoranskou práci.
> Někdy to může být jen seminářka. Prostě pokud neznáte hranice, tak to
> je takové zkoumání pokus omyl.
>
> Celé AI jsou jasná pravidla, není to žádné luštění z koule. To si
> takovout debatu nezaslouží.
>
> Jirka
>
> Dne 08.06.2021 v 20:18 Josef Dvoracek napsal(a):
>> jestli myslíte, vzít to jako takovou upoutávku/ochutnávku při výuce
>> programování - jo, máme neuronky, tady je nějaký tensorflow, pojďme
>> si naprogramovat rozpoznávání dopravní značky STOP na fotce, jé ono
>> to funguje - to je asi myslitelné.
>>
>> A ona ta sš nakonec o takových upoutávkách/ochutnávkách možná je/má být.
>>
>> jd
>>
>>
>> On 08. 06. 21 15:04, kral.j na centrum.cz wrote:
>>> K mé otázce mě vede diskuse, která se odehrála na závěr dnešního
>>> maturitního dne. A je v podstatě jednoduchá, ale odpověď bude možná
>>> až kontroverzní.
>>> Je možné a současně vhodné na střední škole učit neuronové sítě?
>>> Případně už je nějaká střední škola, kde to učí?
>>> Král
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20210609/8223ece0/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list