Re: OT Pí a jiná transcendentní čísla zapsaná zlomkem

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Červen 7 11:00:42 CEST 2021

Já jsem to tak pochopil. O metodě řetězového zlomku a Euklidově (nikoli
Eulerově jak jsem napsal minule, to jsem se asi o 2000 let sekl)
algoritmu tedy zřejmě víte. Nevím jestli se to dá dokázat, patrně ano,
ale efektivnější metoda (ve smyslu té komprese) asi opravdu neexistuje.
Tohle skutečně funguje ale je jen málo případů kdy se tím dá něco
ušetřit, spíš se tím počet potřebných bitů ještě zvýší a je známo, že
zlatý řez je v tomto smyslu nejhorší možné číslo, tam se to roztáhne v
každém případě.
Já to chápu tak, že třeba binární reprezentace "nějakého"
transcendentního čísla je nekonečná posloupnost naprosto náhodných nul a
jedniček a jediná rozumná možnost jak to zkomprimovat je to prostě celé
uložit do paměti.
Pokud máte konkrétní transcendentní číslo např. to pí, pak najdete hned
několik algoritmů, které vám jej umožní vypsat s velkou přesností,
přičemž algoritmus (+ vstupní data) zabírá v paměti daleko méně místa
než kdyby tam to číslo bylo jen uloženo. Ale obvykle to není jen prostý
podíl dvou čísel.
Prostě pro praktické účely je dobré všechny tyhle věci znát, to vás
naučí ve škole (nebo by měli, ale ono to stejně zapomenete). Co vás
patrně nenaučí je, že každá sranda něco stojí a někdy je vhodnější to,
jindy ono a teprve dlouhou praxí možná zjistíte jak to vlastně je.

Mrazík