Pozar strechy se solary

Pondělí Červenec 12 15:00:00 CEST 2021

Jaképak jištění? To tady přece nefunguje. Soláry mají zkratový proud
možná tak o polovinu větší, než je proud v bodu MPPT. Takže pojistka tam
může být jen maximíkně pro blbého revizáka, který ji tam vyžaduje a
nezná princip, jak to funguje. Naopak vybavit každý solár zvlášť
zkratovacím obvodem je nejbezpečnější vypnutí, popřípadě ještě zrušit
sériové spojení solárů. V baterkárnách, které děláme pro měření a
formování NiCd článků (proud do 100A a napětí do 200V) jsou stykače s
přepínacím kontaktem, který buď článek připne do obvodu, nebo ho (při
vybití na minimální napětí a při manipulaci) odpojí a obvod uzavře.
Takže když obsluha připojuje baterky, vypne vypínač a má jistotu, že to
má bez napětí.

Vypadá to takhle. http://piknymburk.cz/merbat.html

Sice by si to trochu energie vzalo pro sebe, ale dát ke každému soláru
takhle relátko a v případě nebezpečí těm relátkům sebrat napájení,
myslím že by byl problém vyřešen. Pochopitelně jde ty panely zkratovat
třeba tyristorem, ale to už je elektronika, kde záleží na tom, jak je to
udělané (a jak spolehlivé) a pokud k tomu hasiči přijedou a vidí to
poprvé, nemusí věřit tomu, že to je bezpečné. Myslím že v takovém
případě by se měl majitel objektu domluvit s hasiči už při instalaci a
případně je seznámit s tím, kde se to vypíná a jak se zkontroluje
vypnutý stav.

Když na střeše od solárů něco začne hořet, určitě to nebude od
zkratového proudu. Mohlo dojít teplem k promačkání izolace a ne úplnému
zkratu, ale moh tam při tom napětí chytit oblouk. Nebo špatný kontakt
někde v konektoru a mohlo to začít hořet tam. Z baterkárny máme
zkušenost, ještě u starého zařízení, kde se jako zdroj/zátěž používalo
rotační soustrojí s nabíjecím dynamem z lokomotivy. Byla špatně (nebo
asi vůbec) dotažená svorka u pojistky. Při 100A a 250V se tavila i
keramika pojistkového spodku a měď byla nateklá v rozvaděči na zemi.
Takže problém to určitě je, ten oblouk může být hodně dlouhý a je
potřeba, aby všechny spoje byly zajištěné tak, aby případný oblouk nic
nezapálil.

Anděl