Pozar strechy se solary

Pondělí Červenec 12 05:02:37 CEST 2021

Začala hořet střecha a prakticky shořela jen ta střecha (a propadly se
stropy atd.). Stalo se to během dne za provozu, z budovy uteklo asi 30
lidí. Bylo jasno a zhruba poledne, elektrárna vyráběla. Co jiného to mohlo
zapálit než závada na elektroinstalaci na solárech? Divil bych se, kdyby
přišli na něco jiného.

https://www.pozary.cz/clanek/247548-pri-pozaru-vyrobny-potravin-a-stravovaci-provozovny-v-kostelci-nad-labem-byl-vyhlasen-druhy-stupen-poplachu/

Mně ale nezajímá, jestli v tomhle konkrétním případě byla skutečná příčina
soláry nebo něco jiného. Položil jsem dotaz, jak se tomu dá zabránit.
Jestli je nějaké jištění nebo chránič, který pozná něco jiného než zkrat -
ten vyřešíte obyčejnou pojistkou, která se přepálí. Ale i ta řeší jen zkrat
na konci vedení, když budete mít solár na střeše, od něj 10 metrů kabelu a
pojistky v nějakém rozvaděči, máte 10 metrů nejištěného kabelu.

Padlo tu, že sekce mají 500V a proud do 10A - to je až 5kW, jištění proti
zkratu může být 10-16A, ale může tam být mnohem menší proud, který ale
stačí na zapálení střechy. Při 5A a např. 50V na nějakém přechoďáku máte
250W lokálního výkonu - a víte jak to funguje, tím ohřátím se to jen
zhorší, jiskří to tam, vodiče zčernají a tím hůř ten spoj vede. Když máte
dvě svorky vedle sebe, shoří i jejich plast a pak už máte mezi póly jen
vzduch nebo něco černého = uhlík.

P.K.