Re: FTP kabel vs přepětí

Neděle Leden 24 19:27:36 CET 2021

Asi to chce trochu představivost co to může udělat v daném uspořádání a
né všechno bezhlavě šněrovat to nějakých obecných pravidel. Já mám
novostavbu, takže všude 3 drát. Pod barákem mám základový zemnič a je
vyvedený na třech místech.

U hlavního rozvaděče a tam je přepěťovka a taky hlavní ochranná
přípojnice. Tedy onen vztažný bod.
Na druhé straně baráku, je tam z venku skříňka. Je tam další přepěťovka
(L-N a N-PE) a připojení uzemnění TV antény, taky přizemněné koaxiály. O
10 m dál, v dílně je další připojení na základový zemnič, přepěťovka a
odbočka ke sloupku uprostřed zahrady.

V zásadě kde jde vedení ven z baráku, tam by měla být přepěťovka. No a
logicky kde je přepěťovka mezi PE a N, je dobré to i přizemnit. Každý
kus kabelu má svojí indukčnost a podle toho při úderu blesku potenciál N
a PE plave. Ono by to v zásadě nevadilo (to je ten požadavek na
pospojování), pokud se vám do cesty nepřiplte další drát, který s tím
vším spojený není. Pak tam jsou rozdíly klidně i v KV a nejspíš něco
může odejít. Pokud to přizemníte na víc místech, proudy se omezí na
indukčnosti kabelů a sice tam potečou vyrovnávací proudy, ale zase se
sníží napětí na konci vedení. Musíte podle situace uvážit, co je lepší.

Jinak antény na střeše mám sice přizemněné na základový zemnič a na PE
sítě, ale mám je v ochranném prostoru hromosvodu, který má své
uzemňovací tyče kus od baráku. Dělal jsem to takhle v době, kdy ještě
norma sice oddálený hromosvod tolerovala, ale nebylo to doporučované
řešení. Revizák nad tím kroutil hlavou a pak řekl - stejně se ti ty
uzemnění propojí přes zem a půjde ti to i do baráku :-)

Ale zatím mi za 5 let nic neodešlo. Teda sousedovi taky né a ten má
hromosvod dvě tykadýlka na koncích střechy a mezi tím o dva metry vyšší
neuzemněnou TV anténu. A pochybuju, že má přepěťovku. Protože takhle mu
to postavili Ukrajinci :-)

Anděl