Re: FTP kabel vs přepětí

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Leden 24 17:59:08 CET 2021

Z čeho vychází to často zmiňované pravidlo, že uzemnit na jedné straně a
na druhé ne?
Michal *) říkal, že nejlepší je všechno zavřít do klece. A já mu celkem
věřím.

Dalo se to chápat u nějakých starých 2-drátových elektroinstalací, kde
se používal společný vodič PEN.
Na něm pak mohly vznikat úbytky napětí, a tak kostry přístrojů, napájené
z různě zatížených větví, mohly mít mezi sebou rozdíl potenciálů. A ten
by se případně mohl vyrovnávat po opláštění kabelu.
Ale u moderních 3/5-drátových instalací přece žádný významný rozdíl mezi
jednotlivými potenciály PE nebude a nesmí být. Takže vyrovnávací proudy
nikam nepotečou.
A pokud uzemním na obou koncích třeba 50m kabelu, tak případný rušivý
náboj potáhnu v nejhorším případě maximálně 25m (a to ještě paralelně na
obě strany).

PL

*) Michael Faraday, 1791-1867