ziarovkova saga pokracuje

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Leden 17 16:52:08 CET 2021

S tím CRI: Já používám „odporový benchmark“: Pokud při daném světle jde dobře rozlišit všechny barvy proužků na odporech, je dobré. Mimochodem, testem s hodnotou 120k na 5 proužcích (nebo 12k po staru) neprojde většina LEDek a hodně zářivek. Hnědá/červená/oranžová je kupodivu problém.

Jinak teda já hlavně zastávám názor, že při výrazné změně technologie se musí změnit svítidlo. Někdy je to až absurdní:
Žárovka jakožto všesměrovej zdroj se dá do lampy, která půlku světla otočí jedním směrem. OK
Nyní LED-žárovka, kde se napřed z LEDek, co přirozeně svítěj do půlky prostoru, za cenu mnoha kompromisů sestaví všesměrovej zdroj, aby se pak dal do lampy, co to světlo zas otočí do půlky prostoru:-)

Někdy přechod snadný: Třeba kuchyňská linka je ideální místo pro LED pásek. Žádný svítidlo, jen pásek. Jak to vypadá? – Úplně nejlíp = svítidlo vůbec není vidět, jen je osvěteno. Totéž se hodí pod polici s přístrojema nad pracovním stolem.

Někteří lidé namítají, že pásek má horší účinnost. Ano, má. 9,6/12=80% toho co by měly čistý LEDky. Vzhledem k tomu, jak málo práce je s instalací a vším okolo pásku, těch 20 % rád obětuju:-)
I když … opravdu 20 %? Když míso pásku dám X menších svítidel, které na rozdíl od pásku polezou do zorného pole, jsou to svítidla s odraznými plochami a difuzory a najednou zjistím, že je rozdíl 10, 5, nebo ten pásek stejného příkonu svítí víc:-)

Takže všude kde to jde, dávám pásky a téměř výhradně 5W/m, protože nepotřebujou řešit chlazení. Ano, ty první, co jsem před hodně lety nalepil pod kuchyňskou linku potřebujou vyměnit, svítěj míň a 1 LEDka ze 3 metrů umřela:-)  No, když už budu měnit, dám dva, jeden s normálním denním světlem, tedy 5000K+ a druhej s večerním. Přidám malej modulek s AVR co dělá plynulej přechod. A radar*, takže to nebude svítit 24/7 naplno jako doteď, ale default 5% ve dne a 1% v noci a zjasní když někdo přijde.

Už mi dosluhuje COB modul v koupelně nad umyvadlem. Funguje to elektricky dobře, klasickej kapacitní předřadník, kdysi tu o tom byla diskuse, … dodnes zůstal tak jak provizorně byl tehdy:-)
Závěr je, že místo toho půjde dvojice LEDpásků okolo celý koupelny. Zase den/noc, jen ovládání zůstane postaru vypínačem, vypínat ale bude -pól pásků.

A když už tohle budu dělat, dám taky kousek na horní okraj futer dveří na záchodě, nebo možná spirálku do původní lampy, hlavní je ten přechod den/noc a na noc bude opravdu noční, bez modrýho světla.

Jediná náhražka žárovek co se mi líbí, tak jsou filamentový, ty maj jinak optický vlastnosti velmi blízký žárovkám, takže svítidla s tím můžou normálně fungovat, i když nejsou stavěný na to, že v nich bude svítit velkej neprůhlednej krám.

*Máte někdo zkušenosti s radarovými moduly 24 GHz z Ali?

PH

Od: Jan Waclawek
Ja sa nemam problem s fyzikalnymi ale ludskymi zakonmi. V pohode by som
kupoval G9 halogenky - ktore mimochodom tiez nevydrzia viac nez par rokov
beznej prevadzky, z principu - ak by ich cena vplyvom plosneho zakazu
ziaroviek nevyletela do vysin a ak by realne nehrozilo, ze tiez budu
zakazane.

Na druhej strane, slusne vyzerajuce LEDkove svietidla, ktore by mali, ako
pisete, vyriesene chladenie - ale sucasne aby mali vyriesenu aj vymenu
klucovych komponentov, u ktorych aj pri tom chladeni je dost
pravdepodobne, ze do par rokov zlyhaju - neexistuju. Toto tiez nie je
fyzikalny zakon, ale zakon trhu, s ktorym ocividne mam tiez problem.

Vase riesenie je ako referencia spolahlivosti nepouzitelne, lebo ste
vyberali slusne komponenty a pri vyrobe ste sa nedopustali lajdactva. Vase
riesenie tiez nie je vhodne na stenu; to co tam mate ako variantu je, ako
urcite sam uznate, esteticky nie uplne idealne. Nehovoriac o tom, ze ak by
som si take svietidla aj zadovazil, nemienim si prerabat rozvody a
zriadovat meniaren (to je na margo toho Vasho riesenia).

> Dporuèuju dùslednì
> kupovat CRI aspoò 95, pak už ledku od klasické žárovky se stejnou
> barevnou teplotou nerozeznáte.

To tazko, najma s ohladom na to, ze to CRI je zufaly pokus vyjadrit jednym
cislom nevyjadritelne. Take PMPO svetelneho priemyslu. To rozozna kazdy,
akurat je zriedkave mat tie dva zdroje svetla tak, aby k nejakemu
porovnavaniu vobec doslo.

Ale uz aj ziarovkove svetlo (CRI=100 z definicie CRI) je neporovnatelne
horsie od denneho, takze s tym, ze umele svietenie bolo, je a do
predvidatelnej buducnosti zostane mizerne, som sa viacmenej zmieril a to
CRI neriesim.

wek