Re: OT Registrace očkování bez pilotního provozu, může za to úředník nebo IT firma ?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Leden 16 06:50:16 CET 2021

Už dlouho jsem tady nečetl příspěvek, se kterým bych tak hluboce
nesouhlasil jako s tím Vaším.

Vlákno se jmenuje "...  může za to úředník nebo IT firma?"
Tvrdím, že úředník. Ta IT oddělení pod správou vlády by zasloužila silně
provětrat.
Ve finále to sice asi řešila nějaká komerční firma, ale výběr té firmy a
schválení koncepcí určitě dělalo nějaké IT ve státním žoldu. A vybrali
firmu, která evidentně nemá zkušenosti s tvorbou velkých systémů pro
použití laickými uživateli, a na druhé straně spoluprací s jinými
informačními systémy.
Taková aplikace by se dala možná akceptovat u studenta 3. ročníku, který
potřebuje rychle dostat zápočet, protože sbalil úžasnou kočku a nemá čas
se zabývat nějakým hloupým programováním (které ho navíc nebaví). Ale ne
u důležitého celostátního projektu, který se potenciálně dotýká obrovské
spousty lidí.

Logika té aplikace není postavena dobře, její chování je pro laiky
matoucí. Hapruje tam třeba i nastavení jazyka. Jako zajímavost - je
možné nastavit jazyky češtinu, slovenštinu, angličtinu a chorvatštinu.
Asi se k nám bude jezdit očkovat hodně Chorvatů, že.
Ten exces s rodnými čísly - to se snad ani nedá komentovat.
Zabezpečení je rovněž velmi špatné, viz například už zmíněná triviální
možnost obejití požadovaných pravidel - věku žadatele. Buď tam test
nedělám vůbec a podmínku zveřejním třeba jen textem, nebo test udělám
pořádně.

Systém navíc vůbec není připraven na spolupráci s jinými informačními
systémy. Zcela v něm schází technické rozhraní pro komunikaci s
informačními systémy jednotlivých nemocnic a časem i praktických lékařů.
Takže data se prostě v očkovacích centrech přepisují ručně!
Dokonce většinou 2x - napřed z tohoto rezervačního systému do
nemocničního informačního systému (aby pak očkování mohli vykázat
pojišťovně a dostat zaplaceno), a podruhé pak zase do nezávislého
systému pro evidenci provedených očkování. To všechno v roce 2021!

No a úplně do nebe volající je nezajištění přenosových kapacit pro
potvrzovací SMS. A ještě obhajování slovy, že přece operátoři to ví z
novin a televize. To je opravdu na facku projektovému managerovi.

Podobný systém by se dal akceptovat, kdyby například neočekávaně vypuklo
zemětřesení a bylo by třeba v řádu hodin napsat aplikaci pro rozdělování
humanitární pomoci.
Ale v případě procesu, o kterém se ví nejmíň 1/2 roku dopředu, a který
má podporu ze všech nejvyšších míst - tady se to opravdu chápat a
akceptovat nedá.

Navíc se asi dá kvalifikovaně předpokládat, že se na takovém
zmrd-produktu ještě dotyčné firmy a lidé napakovali.
Fuj a ještě jednou fuj.

PL

PS. Autor příspěvku se mnoho let zabýval tvorbou informačních
technologií pro zdravotnictví.