Re: Odrušení LED žárovky.

Pondělí Únor 22 11:45:07 CET 2021

Když máte MOSFET buzený budičem s dostatečně velkým proudem, je spínací
doba omezená jen parametry toho tranzistoru. Třeba zrovna IRF7380 má tr
10 ns. Pokud ten měnič běží na 100 KHz,doba periody je 10us. Já tam mám
snad jen 50 KHz, protože budič IR2104 má dost dlouhý dead time. Hrana 10
ns zaruší kde co. Strmost hrany teď snížím a roztáhnu ji na 200 ns.
Kdybychom hodně zjednodušeně řekli, že ta doba hrany je polovina doby
periody kmitočtu, který to produkuje ještě s plnou úrovní, dostaneme se
z 50 na 2,5 MHz. Při době periody měniče 10 us je těch 10 ns 0,1%, 200
ns 2%. Pokud v době přeběhu budou ztráty spínacího tranzistoru 50%
(obvykle to bude míň), zvednou se ztráty z 0,05 na 1%. To samosřejmě 2x,
protože tam je i opačná hrana.
V praxi při tom mohou klesnout ztráty způsobené velkým di/dt a nakonec
zjistíme, že účinnost se prakticky nezmění.

Anděl