Re: optoèleny

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Prosinec 14 11:02:35 CET 2021

Tak já bych se posunul od "myslím" k "vím".

6n137 má pravdivostní tabulku:
LED | Out
----+----
 on | L
off | H

Navíc je OD. Tady chová se jako každý jiný optočlen, jen s tím, že emitor tranzistoru na výstupu je pevně připojen k zemi.

Můj pohled na schéma:
Pokud si vezmu například startbit. Ten je na výstupu R2out obvodu MAX232 jako L. Tím pádem LED v OK3 je ve stavu "On" a tím pádem je na výstupu toho OK3 zase L a to je správně. Na vstupu do IC2A je L. (toto platí a je to ověřené měřením)

Takže na výstupu z IC2A je H. To mi otevře tranzistor T1. Pokud je T1 otevřený, pak svítí ledka v optočlenu OK4. Pokud je LED v OK4 ve stavu On, pak je výstup z OK4 ve stavu L. Ale jelikož mi osciloskop ukazuje stav H, tak něco z tohoto neplatí.

Jindra

---------- Původní e-mail ----------
Od: Jan Waclawek <konfera na efton.sk>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 14. 12. 2021 8:19:19
Předmět: Re: optoèleny

[preposielam]

Ahoj,

ja si myslim, ze 6n137 v signalnej ceste REGO-TX -> UART-RX invertuje
signal. Dajte tam jedno hradlo invertora 74HC14 medzi vystup optoclenu
a T2IN na MAX232. Ono ten optoclen, pokial je kniznicny symbol
spravny, ma negovany vystup. Aspon tak to vyzera. A to originalne
opticke oddelenie funguje tak, ze LED-ka v optoclene svieti len ked je
budena log.0 na pine TxD toho mcu. Inak by svietila stale. Treba si
napisat logicku tabulku od pinov TxD a RxD mcu, cez vsetky invertory
spolu s tym, kedy svieti LED-ka spolu s vystupom optoclenu. A pozriet
si datasheet 6n137. Myslim, ze toto bude ta chyba.

A.

Ano, to je pravda, toho jsem si vìdom. Já jsem si myslel, že v tomto

zapojení mám správný poèet

inverzí:http://nekropolis.cz/rego6xx/inside/ivt4xx.gif

Zatím jej testuji opravdu s tím TTL hradlem, takže totemová dvojice

tranzistorù bude dostateèná v obou polaritách pro buzení LEDky.

Jenže právì tohle zapojení z nìjakého dùvodu signál od Rego-Tx na vstup

T2in obvodu MAX232 ne-invertuje. Takže zatímco já oèekávám, že se celý

øetìzec bude chovat jako "echo", tak signál mezi R2out a T2in je prostì

inverzní a já nevím proè.

Alespoò vím, že signál na Rego-Rx pøichází se správnou polaritou a v

dobré kvalitì. To už mi ukázal osciloskop a také to, že Rego jako takové

na mé pøíkazy reaguje.