Re: optočleny

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Pondělí Prosinec 13 22:07:44 CET 2021

V textu

Dne 13.12.2021 v 13:33 Jan Waclawek napsal(a):
> Ako prve by som sa chcel spytat ako by ste riesili vystupny pin TxD
> pouziteho mcu Vy? To len na margo Vasej poznamky, ze to robil nejaky
> student... Student vacsinou nema ziadne prakticke skusenosti a len sa
> uci.

Já jsem tak s nadsázkou hodnotil původní zapojení, které pochází od
výrobce Rego. Pro připomenutí je tady:
http://nekropolis.cz/rego6xx/ivt_serial.gif
Jeho zvláštnosti jsou v tom, že OK1B je zapojen tak, že neustále svítí,
přitom obrácené zapojení by bylo trochu logičtější. Druhá zvláštnost je,
že OK1A používá tu méně vhodnou polaritu výstupu Rego-Tx. Pravda, zase
nesvítí pořád.

> A teraz podme ku tym optoclenom a tomu, co chcem napisat. V starych
> datasheetoch od optickych liniek boli schemy ako budit LED-ky. LED
> svieti sa da zapojit dvoma roznymi sposobmi, jedno z nich realizuje
> inverziu. Takze inspiracia na budice LED-ky na vstupe v optoclene.
> Vystup optoclena s tranzistorom sa da zase zapojit dvoma sposobmi,
> podla toho, kam date rezistor, ci do emitora alebo kolektora.

Ano, to je pravda, toho jsem si vědom. Já jsem si myslel, že v tomto
zapojení mám správný počet inverzí:
http://nekropolis.cz/rego6xx/inside/ivt4xx.gif
Zatím jej testuji opravdu s tím TTL hradlem, takže totemová dvojice
tranzistorů bude dostatečná v obou polaritách pro buzení LEDky.

Jenže právě tohle zapojení z nějakého důvodu signál od Rego-Tx na vstup
T2in obvodu MAX232 ne-invertuje. Takže zatímco já očekávám, že se celý
řetězec bude chovat jako "echo", tak signál mezi R2out a T2in je prostě
inverzní a já nevím proč.
Alespoň vím, že signál na Rego-Rx přichází se správnou polaritou a v
dobré kvalitě. To už mi ukázal osciloskop a také to, že Rego jako takové
na mé příkazy reaguje.

> No a do tretice, nieco ku spinacom LED. Na mojich 20-rocnych
> suplikovych mcu, ktore maju vystup OC som si vsimol, ze po rokoch maju
> velky ubytok medzi emitorom a kolektorom, takze sice zopnu, ale nie su
> schopne vybudit LED-ku patricnym prudom. Zmenia sa pomery napati v
> prislusnej vetve obvodu. Riesenim je zapojit inak budenu LED-ku a ako
> to urobit, si mozete pozriet v schemach z CERN-u, ktore tu obcas
> prebehnu, resp. Dano ich sem odkazuje.

Ano, tomu "stárnutí" jsem ochoten věřit. Proto jsem začal laborovat s
"nějakým" zesílením.
Zatím na to jdu z nějakého důvodu špatně. V nejbližší době nahradím
tranzistor za 74HC1G04, nebo spíš 74HC1G00, protože mi bude trochu lépe
pasovat do plošňáku.

> A este ma napadlo, ked budete robit uz ten budic s tranzistorom, tak
> mu dajte na BE nejaky transil alebo aspon nejake Schottky... Myslim,
> ze sa to tam hodi, ked pouzijete kabel na predlzenie. Kvoli parazitnej
> indukcnosti a spinanym hranam.

Prodloužení kabelu na této straně nepřipadá v úvahu. Pro prodlužování je
tam ta RS232 přenášená po STP kabelu. Tu ať s prodlužuje kdo chce, ta je
k tomu určená.

Jindra