Re: optočleny

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Prosinec 13 13:33:00 CET 2021

[preposielam]

Dobry den,

reagujem na Vasu poslednu konverzaciu na temu optocleny.

Ako prve by som sa chcel spytat ako by ste riesili vystupny pin TxD
pouziteho mcu Vy? To len na margo Vasej poznamky, ze to robil nejaky
student... Student vacsinou nema ziadne prakticke skusenosti a len sa
uci.

A teraz podme ku tym optoclenom a tomu, co chcem napisat. V starych
datasheetoch od optickych liniek boli schemy ako budit LED-ky. LED
svieti sa da zapojit dvoma roznymi sposobmi, jedno z nich realizuje
inverziu. Takze inspiracia na budice LED-ky na vstupe v optoclene.
Vystup optoclena s tranzistorom sa da zase zapojit dvoma sposobmi,
podla toho, kam date rezistor, ci do emitora alebo kolektora.

No a do tretice, nieco ku spinacom LED. Na mojich 20-rocnych
suplikovych mcu, ktore maju vystup OC som si vsimol, ze po rokoch maju
velky ubytok medzi emitorom a kolektorom, takze sice zopnu, ale nie su
schopne vybudit LED-ku patricnym prudom. Zmenia sa pomery napati v
prislusnej vetve obvodu. Riesenim je zapojit inak budenu LED-ku a ako
to urobit, si mozete pozriet v schemach z CERN-u, ktore tu obcas
prebehnu, resp. Dano ich sem odkazuje.

A este ma napadlo, ked budete robit uz ten budic s tranzistorom, tak
mu dajte na BE nejaky transil alebo aspon nejake Schottky... Myslim,
ze sa to tam hodi, ked pouzijete kabel na predlzenie. Kvoli parazitnej
indukcnosti a spinanym hranam.

A.

Ne, tam je určitě Tx a za ním nějaký budič. Já jsem si ho před mnoha
lety rozebral a něco i nafotil. Ale fotil jsem to tehdejší technikou a
tehdy mne ten budič nezajímal. Ono to bude něco jako ULN2803 a asi to má
nějaký pull up. Pamatuji si jen, že je to osmikanálový budič, který se
používá na něco jiného a jedno hradlo je tam volné, tak skrz něj
prohnali ten Tx - asi jako pro zvětšení odolnosti, nebo nevím z jakého
důvodu. Ten budič je nějaký začínající na "A", ale nemohu si vzpomenout.

Ten interface mám skoro pocit, že dělal nějaký student, kterému někdo
řekl: "je tam invertor, tak musíš jeden kanál otočit". A ten student
otočil ten obrácený kanál. Takže to došlo k tomu, že oba kanály stále
svítí a navíc ten Tx je v té méně výhodné pozici. Jenže dvoje inverze se
nějak vyrušila a ono to náhodou hodinu fungovalo, tak to tak nechali.

Možná by to fungovalo i s tou ILD2, ale musel bych oba směry otočit.

Já jen prostě nechápu, co v tom mojem posledním schématu dělá inverzi.
Asi už jsem dnes měl moc čaje. Tedy asi je chyba v tom, že je to
tatranský čaj.