RE: OT: Čerpadlo pro rybičky

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Sobota Srpen 21 16:29:13 CEST 2021

Posílám utilitku kterou jsem si na to kdysi udělal, bez návodu a bez záruky, ale myslím, že z toho bude vidět kde je problém (=půlcoulové hadice jsou málo).

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Půhoný
Sent: Saturday, 21 August, 2021 06:13
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: OT: Čerpadlo pro rybičky

Zdravím konferenci,

potřeboval bych poradit s hydrodynamickým problémem :-), přestěhoval jsem akvarijní filtr s integrovaným čerpadlem do místnosti pod akvárium (kvůli údržbě a také hlučnosti), hadice skrz strop. Ve filtru je čerpadlo s průtokem cca 1200l/hod. Maximální výtlak je udáván 1,8m, já potřebuji cca 4m. Podle mě, ale výtlak se bere jen rozdíl mezi sáním a výtokem v akváriu, když jsou obě hadice pod vodou, takže by to mělo být cca výška akvária což je asi 60cm (sání u dna, výtok u hladiny) bez ohledu na to, že je čerpadlo o 4m níže. Ta maximální výška 1,8m ve specifikaci filtru je tam spíš kvůli tlaku na těleso filtru a těsnění. Po nějakých konstrukčních úpravách a zpevnění fitr stabilně těsní i s tím 4m vodním sloupcem. Nicméně průtok není moc dobrý, evidentně to má problém protlačit to nahoru (jako teče to, ale tak na 20% očekávaného průtoku), vadí tomu odpor hadic? Hadice jsou průchodné, když do toho pustím vodu z řadu, tak to krásně teče plným průřezem. Délka hadic je cca 10m, rozdíl výšek cca 4m, průměr hadic 2x1/2" na sání a 1x22mm na výtlak.

Chtěl jsem to posílit jiným čerpadlem v sérii, ale nefunguje to dobře. Jak se to správně dělá? Mám dát čerpadlo spíše před filtr a tlačit to do něj nebo úplně vyřadit čerpadlo filtru a tlačit to externím čerpadlem? Mohu pracovat vůbec korektně dvě čerpadla v sérii? Nebo jak to posílit?

Případně máte někdo tip na nějaké tiché čerpadlo pro trvalý chod? Napájení 230 nebo 12 nebo 24V. Značkové akvarijní čerpadlo (jsou to ty typy s rotorem, keramickou osou a vrtulkou, např EHEIM) s požadovaný výtlakem se asi nevyrábí, našel jsem max výtlak 3,7m, EHEIM 1260).

Moje myšlenka byla dát čerpadlo za filtr, tak aby sálo z filtru a tlačilo nahoru do akva, aby při ucpání filtru nemohlo dojít k jeho přetlakování.

Díky,

JP