RE: Spínání většího DC výkonu

Ondra ebastlir na seznam.cz
Sobota Duben 3 08:07:33 CEST 2021

Určitě to není ideální, ale viděl jsem odpínání solárů AC stykačem co měl 4 póly v sérii.
Valil jsem na to oči, bylo mi řečeno, že to tak běží léta a že součet těch mezer už je dostačující na rychlý zánik oblouku.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Saturday, April 3, 2021 4:50 AM
To: HW-news
Subject: Spínání většího DC výkonu

Teda jde spíš o rozpínání.

Asi poprvé v životě musím řešit DIY spínání/rozpínání většího DC výkonu.
Konkrétně cca 560V a nějakých 5A. Jen do odporové zátěže.

Trochu mě překvapilo, jak velký je s tím problém. Použil jsem na to
veliký 3f stykač.
Fakt velký, takový co když člověku spadne na nohu, tak mu ji zlomí.
Říkal jsem si, že to rozepnutí bude rychlé a vzdálenost kontaktů velká,
tak že nebude
problém. Zapojil jsem přes něho oba dráty, takže byly dva rozpínací
kontakty v sérii.

Jenže ouha. Ten stykač to prostě nerozepne. Vytáhne to vevnitř oblouk,
který trvá
neomezeně dlouho. Tedy v praxi do doby, než tomu odepnu AC napájení, ze
kterého
to DC vzniká.

Samozřejmě se nabízí postavit na to desku s nějakým vysokonapěťovým FETem
nebo ještě lépe IGBT. Ale to je na dlouho, navíc teď jsou svátky. A doma
na to
součástky nemám.

Nemáte někdo nějaký vtipný tip?
Napadlo mě třeba zkusit do toho stykače foukat stlačený vzduch, jestli
by to oblouk
utrhlo. Ale díky konstrukci toho stykače to asi nebude možné (bez
dismantlingu).
Nebo jestli zkusit vybagrovat IGBT modul z nějakého vadného frekvenčního
měniče,
ale tam to zase bude asi problém s dokumentací.
Nebo se dá udělat nějaký jednoduchý elektronický zhášecí obvod?

Je to na jednorázový pokus. Proto hledám rychlé, i když provizorní, řešení.

Díky za případný tip.
PL