Zacal som stavat feritovu antenu...

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Neděle Říjen 25 11:14:35 CET 2020

Já jsem před pár lety stavěl přijímač pro ROB ( rádiový orientační běh )
Zpočátku jsem laboroval s různými feritovými anténami a poměrně chaoticky
zkoušel různé počty závitů, různé materiály
ve stylu co dům dal.
Lepšího výsledku jsem dosáhl až když jsem použil vzor z tohoto dokumentu:
https://www.qsl.net/om3cug/rxrob80m/rx_rob_lnenijak.pdf
je tam na str. 17 výpočet takové antény, vč. vinutí.

A další chybu, kterou jsem udělal bylo zastínění feritky alobalem.
Samozřejmě tak, aby nebyl závit nakrátko, byla tam mezera.
Tohle zastínění kvůli elektrické složce signálu  vlastnosti antény silně
degradovalo.
Další velké zlepšení  citlivosti (zisku) antény blo to, že rezonanční obvod
antény byl samostatně a  signál byl navázaný dalším samostatným vinutím
( myslím že jen 2 závity )  Tahle věc velmi pomohla, nebyl zatlumený ten
hlavní rezonanční obvod.
Feritka pak byla velmi ostrá, při měření na woobleru kdy TX šlo do další
pomocné feritky jako vysílač a RX na vazební vinutí přijímací feritky to
maximum bylo krásně vidět.
A další zlepšení bylo, když jsem cívku namotal "na výšku". Na anténu jsem
uprostřed  přilepil dvě čela z pertinaxu s mezerou 0,5mm a do té mezery pak
namotal cívku.
Tohle uspořádání bylo opravdu vymazlené a vlastní přijímač chodil velmi
dobře.
A stínění antény jsem pak udělal  5 cm hliníkovou trubkou  vně antény.
Trubka samozřejmě byla proříznutá kvůli závitu nakrátko.
Celý zisk trochu poklesl, ale pokles se dal eliminovat připojením
kondenzátoru ( tuším 6n8) na konce rozříznuté trubky. Celé to stínění se
pak nejspíš také dostalo do rezonance.

Bez
virů. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

so 24. 10. 2020 v 20:39 odesílatel Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>