Re[2]: V čem kreslíte pro 3D tisk?

Martin Locker locker na vosrk.cz
Neděle Říjen 18 09:35:29 CEST 2020

Moderní doba to podle mě dělá úplně stejně.
Pokud mám opakující se prvek, tak si ho vytvořím jako "knihovní prvek", obvykle parametrický a pak ho už jen používám. Mám takto vytvořený např. věnec pro řemenice k ozubeným řemenům.

S přáním pevného zdraví
Martin Locker

----- Původní zpráva -----
Odesilatel: David Obdrzalek (David.Obdrzalek na mff.cuni.cz)
Datum: 18/10/2020 09:13
Příjemce: HW-news (hw-list na list.hw.cz)
Předmět: Re: V čem kreslíte pro 3D tisk?

Mě to připadá uplně normální i v parametrickém CADu, asi žiju v pravěku :-)

Když bych měl stejnou netriviální díru dělat do víc různých objektů, tak mi přijde
docela pochopitelné si ji nadefinovat vedle a pak Xkrát použít. I v systému s
parametrama bych rád díru nemaloval a nebudoval víckrát, a to právě proto, aby byla
vždycky i v budoucnu všude totožná (a i abych ji měl příště rychlejc hotovou).

Nevím, jestli to původní tazatel vyhodnotí jako díru na 100%, ale v OpenSCADu si
můžu udělat modul ("objekt") ve tvaru té díry, a pak ten modul použít jako díru,
když se od něčeho odečte. Ten zadefinovaný modul pak třeba může být v externím
souboru. Přiložená ilustrace je výsledek tohohle, doufám, že to je intuitivně
srozumitelné i pro OpenSCAD neznalé:

soubor knihovna.scad:
   module dira (pocetstran,vyska,prumer) {
       $fn=pocetstran;
       cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
       rotate([90,0,0])cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
       rotate([0,90,0])cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
   }

soubor hlavni.scad:
   include <knihovna.scad>

   vyska=10;
   prumer=5;

   difference() {
       cube([vyska,vyska,vyska],center=true);
       dira(6,vyska,prumer);
   }

   translate([1.5*vyska,0,0]) dira(4,vyska,prumer/2);

Tady je dira použita poprvé jako díra a podruhé jako samostatný objekt, a protože
můžu modulu dát parametry, tak třeba může být pokaždé jinak velká nebo i tvarově
jiná podle parametrů, ale kdybych se rozhodl, že všechny díry nebudou takovýhle 3D
kříž, ale třeba zešišatělý, s 9 chapadlama nebo se závitem, tak to upravím jen 1x v
definici modulu. To mi přijde naprosto přirozené.

Ale zeptal bych se k tomu začátku - jestli to je pravěk, tak jak to dělá moderní
doba?

D.O.