Re: V čem kreslíte pro 3D tisk?

Neděle Říjen 18 09:12:39 CEST 2020

Mě to připadá uplně normální i v parametrickém CADu, asi žiju v pravěku :-)

Když bych měl stejnou netriviální díru dělat do víc různých objektů, tak mi přijde
docela pochopitelné si ji nadefinovat vedle a pak Xkrát použít. I v systému s
parametrama bych rád díru nemaloval a nebudoval víckrát, a to právě proto, aby byla
vždycky i v budoucnu všude totožná (a i abych ji měl příště rychlejc hotovou).

Nevím, jestli to původní tazatel vyhodnotí jako díru na 100%, ale v OpenSCADu si
můžu udělat modul ("objekt") ve tvaru té díry, a pak ten modul použít jako díru,
když se od něčeho odečte. Ten zadefinovaný modul pak třeba může být v externím
souboru. Přiložená ilustrace je výsledek tohohle, doufám, že to je intuitivně
srozumitelné i pro OpenSCAD neznalé:

soubor knihovna.scad:
    module dira (pocetstran,vyska,prumer) {
        $fn=pocetstran;
        cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
        rotate([90,0,0])cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
        rotate([0,90,0])cylinder(d=prumer,h=vyska,center=true);
    }

soubor hlavni.scad:
    include <knihovna.scad>

    vyska=10;
    prumer=5;

    difference() {
        cube([vyska,vyska,vyska],center=true);
        dira(6,vyska,prumer);
    }

    translate([1.5*vyska,0,0]) dira(4,vyska,prumer/2);

Tady je dira použita poprvé jako díra a podruhé jako samostatný objekt, a protože
můžu modulu dát parametry, tak třeba může být pokaždé jinak velká nebo i tvarově
jiná podle parametrů, ale kdybych se rozhodl, že všechny díry nebudou takovýhle 3D
kříž, ale třeba zešišatělý, s 9 chapadlama nebo se závitem, tak to upravím jen 1x v
definici modulu. To mi přijde naprosto přirozené.

Ale zeptal bych se k tomu začátku - jestli to je pravěk, tak jak to dělá moderní
doba?

D.O.