Re: Hodiny z Lidlu ( bylo : Re: Mikrokrokování hodin .......

Úterý Říjen 13 09:06:29 CEST 2020

Ten anglický MSF je tady o dost slabší, než DCF. Ale řešil jsem to s
pánem v Košicích (totálně mimo zaručený dosah), který si koupil
anglickou meteostanici. Pokud potřebuju někde DCF vytáhnout ze šumu a z
rušení, dávám k přijímačům externí anténu. Ta má větší feritku a
dvoukrystalový filtr s šířkou 12 Hz. Jenže na MSF krystaly nemám, tak
jsem mu doporučil klasiku. Metrovou rámovou anténu. Naladil ji a prý se
mu přijímač synchronizoval spolehlivě.

Ohledně citlivosti přijímačů - záleží jak je udělaný ten vlastní
přijímač a jak je napsaný program, který to dekóduje. Já třeba dávám na
feritky dvě vinutí symetricky okolo středu, je to vinuté lankem. V
budíkových přijímačích najdete jedno krátké vinutí někde u kraje
feritky. To pak dává o 6-8 dB míň, než když je vinutí rozložené po
většině délky feritky. Pak já mám v přijímačích stařičký U4224B, který
umožňuje připojit dva krystaly. Jednokrystalový filtr má o dost nižší
selektivitu, což je problém v zarušeném prostředí. No a pak zpracování
toho signálu. Abych omezil vliv šumu na délku impulzů, počáteční hranu,
která je přesně ve vteřinovém intervalu, průměruju s časovou konstantou
asi minuta. Tím se mi rozptyl hran sníží a dokážu přečíst i horší
signál. Jenže tohle si můžu dovolit u přijímače, který běží neustále. V
hodinách, kde má jedna tužkovka vydržet rok, se přijímač zapíná jen
párkrát za den na nezbytně nutnou dobu a kvůli spotřebě ani procesor
nemůže mít velký výpočetní výkon. Ale ty možnosti jsou, záleží jak moc
je chce výrobce využít.

Ten dvoupásmový přijímač by mě taky zajímal. Dovedu si představit, že k
feritce se připne kapacita a tím se přeladí ze 77,5 na 60 KHz. Pak se
změní čtecí ptogram, ty impulzy tam vypadají jinak. Taky je teoreticky
možné, že feritka je neladěná, signál z ní jde přímo do převodníku a tam
už je sw filtr. Prakticky si to moc představit nedokážu - jaký tam lze
bez rezonance dosáhnout šum a jaké to má nároky na výpočetní rychlost -
tím i na energii z baterky. Ten klasický analogový přijímač bere pár uA.
https://www.npl.co.uk/msf-signal
http://rugbyradiostation.co.uk/articles/2007-article/related-stories/1950-2007-the-history-of-the-msf-time-signal-service/

Anděl