RE: OT: nedělní matematické okénko

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Říjen 7 08:29:28 CEST 2020

Plný souhlas, díky za to shrnutí!
Co se týká maturity, jádro průšvihu nastalo dávno dávno před tím, než zavedli tu státní. Nastalo po revoluci, kdy se celkem pochopitelně a správně nesvobodné a těsně svázané komunistické školství rozvolnilo. Jenže bohužel stylem populistická cochcárna a nikoliv promyšleným a z ministerstev řízeným procesem.
Takže víceleté gymnázium povolili otevřít komukoliv, kdo měl "větší garáž a dal do ní pár lavic". Učební obor tzv. učňák se stal sprostým slovem a všechny se přejmenovali na "střední odborná škola", takže rodičovská veřejnost má dnes rozhraní učňák/průmyslovka absolutně rozmazané. No a postupně se ve společnosti vybudoval názor, že kdo dnes nemá maturitu, jako by nežil, takže všechny ty "střední odborné školy" ji mají ve všech oborech jako samozřejmost ne jako bonus pro pár nejlepších.
No a udělejte pak v dnešní rovnostářské společnosti, kde se ani nesmí pojmenovat barvy, aby to někoho neurazilo, dvě maturity - jednu pro úroveň učňů a druhou pro průmyslováky a možná ještě o kousek vyšší pro gymnazisty. Tak máme maturitu jednu a ta Maruška, co z ní nepochybně bude skvělá cukrářka, ale když bude chtít dělat dort z dvojnásobné dávky, poprosí o výpočet množství ingrediencí kolegyni, musí odmaturovat taky. :-(

Jakub Šerých

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Stanislav Šmejkal
Sent: Wednesday, October 7, 2020 7:22 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT: nedělní matematické okénko

> No a s matikou je to pak tak, že si ji dobrovolně jako maturitní
> předmět vybere jen malá část žáků, a to ještě spousta z nich to stejně
> nedá. Na chytáky ale možná budou nacvičení.

Toto není chyták. O příklad výše je to se závorkami. Prostě berou různé zápisy téhož. Kladné na druhou, záporné na druhou se závorkou, bez závorky, zlomky se zárovkou, bez závorky. Celá ta písemka dává smysl.
Žák udělal dvě chyby, druhou učitelka přehlédla. To není o chytácích, to není o tom, zda to baví nebo ne. Prostě tu látku nepochopil. A buď ji nepochopil sám, pak se to musí doučit, nebo ji nepochopila půlka třídy a pak je to musí znovu naučit učitel/ka. Protože bez tohoto nemohou dál.

Bývaly doby, kdy tuto matematiku této úrovně děti zvládaly, minimálně ty, které postupovaly do středních škol. Prostě se to naučily. Dneska vám na průchod maturitou stačí trojčlenka. Nedávno jsem si zkusil maturitní test a po třech minutách jsem měl dost bodů, prostě jsem si vybíral jen lehké příklady na trojčlenku a počítal body. Když jich byl dost, mrknul jsem na stopky. Osobně mám pocit, a matikáři jej potvrzují, že se na většině škol ztratily 4 roky výuky matematiky, protože maturitu by měly udělat průměrní deváťáci.

Už to tu někdo psal. Matematika je založená na pár jednoduchých věcech a ty je nutné znát. A výuka matematiky je postupně rozvíjející. Když v přírodopise vynecháte látku o kapradinách, až na speciální případy vám to druhý rok u živočichů nebude moc chybět. Když se nenaučíte roznásobit závorku, můžete další matematiku pomalu zabalit. A pokud k tomu rodiče přistoupí jako moje nejmenovaná příbuzná (k synovi) "Já ti to spočítám, budeš mít dobrou známku a budeš to mít za sebou.", pak je dítě v háji, protože další kapitoly využívají znalostí z těch minulých. A další předměty - fyzika, chemie - se vezou s tím. Teď ten kluk bere v chemii oxidační čísla a největší problém mu dělá počítání se zápornými čísly. Chjo.

Standa