Re: OT: nedělní matematické okénko

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Středa Říjen 7 07:22:00 CEST 2020

> No a s matikou je to pak tak, že si ji dobrovolně jako maturitní předmět
> vybere jen malá část žáků, a to ještě spousta z nich to stejně nedá. Na
> chytáky ale možná budou nacvičení.

Toto není chyták. O příklad výše je to se závorkami. Prostě berou různé
zápisy téhož. Kladné na druhou, záporné na druhou se závorkou, bez
závorky, zlomky se zárovkou, bez závorky. Celá ta písemka dává smysl.
Žák udělal dvě chyby, druhou učitelka přehlédla. To není o chytácích, to
není o tom, zda to baví nebo ne. Prostě tu látku nepochopil. A buď ji
nepochopil sám, pak se to musí doučit, nebo ji nepochopila půlka třídy a
pak je to musí znovu naučit učitel/ka. Protože bez tohoto nemohou dál.

Bývaly doby, kdy tuto matematiku této úrovně děti zvládaly, minimálně
ty, které postupovaly do středních škol. Prostě se to naučily. Dneska
vám na průchod maturitou stačí trojčlenka. Nedávno jsem si zkusil
maturitní test a po třech minutách jsem měl dost bodů, prostě jsem si
vybíral jen lehké příklady na trojčlenku a počítal body. Když jich byl
dost, mrknul jsem na stopky. Osobně mám pocit, a matikáři jej potvrzují,
že se na většině škol ztratily 4 roky výuky matematiky, protože maturitu
by měly udělat průměrní deváťáci.

Už to tu někdo psal. Matematika je založená na pár jednoduchých věcech a
ty je nutné znát. A výuka matematiky je postupně rozvíjející. Když v
přírodopise vynecháte látku o kapradinách, až na speciální případy vám
to druhý rok u živočichů nebude moc chybět. Když se nenaučíte roznásobit
závorku, můžete další matematiku pomalu zabalit. A pokud k tomu rodiče
přistoupí jako moje nejmenovaná příbuzná (k synovi) "Já ti to spočítám,
budeš mít dobrou známku a budeš to mít za sebou.", pak je dítě v háji,
protože další kapitoly využívají znalostí z těch minulých. A další
předměty - fyzika, chemie - se vezou s tím. Teď ten kluk bere v chemii
oxidační čísla a největší problém mu dělá počítání se zápornými čísly. Chjo.

Standa