Re: OT: nedělní matematické okénko

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Říjen 6 22:30:04 CEST 2020


No trochu mi to připomíná výuku cizích jazyků na frázích typu "Madam, 
mohu Vám pomoci do třmenů?".
A výuku češtiny na známém diktátu "Sveřepí šakali zavile vyli na bílý 
měsíc."

Ano, oboje by měl student zvládnout.
Nejlepším soudcem je ale realita. A ta říká, že velmi výrazné procento 
děcek není schopno napsat v mateřském jazyce souvislý text aspoň na 
stránku, který by dával smyl.
A s cizími jazyky to rovněž není bůhvíjak dobré.
No a s matikou je to pak tak, že si ji dobrovolně jako maturitní předmět 
vybere jen malá část žáků, a to ještě spousta z nich to stejně nedá. Na 
chytáky ale možná budou nacvičení.

Sociologie to byla u mě, ne u těch dětí.

PL

*********************

Dne 6.10.2020 v 21:46 Pavel Hudecek napsal(a):
>
> Já si myslím, že to není žádný chyták. Normální příprava na to, že 
> jednou přijdou horší věci, třeba kvadratické rovnice. A je dobré, aby 
> v té době děti netápaly v chování jejich základních komponent, jako 
> třeba -2x². Pak je najednou jasné, že vyučovaný způsob interpretace je 
> jediný smysluplný, žádná sociologie:
>
> -x² = -1x²
>
> Jinak samozřejmě souhlasím, že je dobré, aby výuka děti bavila. Ale 
> nejde kvůli tomu vynechat dost důležité základy s odůvodněním, že jsou 
> to fuj zlé chytáky.
>
> PH
>
> *Od: *Petr Labaj <mailto:labaj na volny.cz>
> S nakopáváním do zadku jsem začal já, tak se ještě sluší zareagovat na
>
> případné nesouhlasné názory.
>
> Podle mě je fajn, když žáka kantor něco naučí. Ale je ještě
>
> mnohem-mnohem více fajn, když ten kantor naučí žáka mít daný předmět rád.
>
> A pokud ho to sice naučí ale současně mu předmět znechutí, tak negativa
>
> výrazně přebijí pozitiva.
>
> Ten příklad -4^2 je (podle mě) navíc hodně umělý. V praxi buď mám
>
> nějakou hodnotu, a chci spočítat její 2. mocninu. Pak by ale matematický
>
> zápis vypadal jinak, byl by ozávorkovaný.
>
> Nebo je to součástí nějakého většího výpočtu, pak to zase mění situaci,
>
> protože pak je situace jasná.
>
> Takto vytrženo a samostatně postaveno je to jen a pouze čistý chyták.
>
> Pokud by to takto bylo podáno a vysvětlováno v nějaké hodině typu
>
> "budeme řešit žertovné příklady z matematiky" (Škola základ života) nebo
>
> prostě v nějaké části výuky, zaměřené na podobné okrajové situace, tak
>
> fajn. Tam to patří.
>
> Pokud to ale bylo jen vystřeleno do písemky, tak je to (podle mě) špatně
>
> a je to kontraproduktivní.
>
> Když jsem to zadání viděl já, tak jsem ho vyřešil správně. Ne pro své
>
> znalosti matematiky, ale pro znalosti sociologie. Je jasné, že když to
>
> někdo poslal do konference, tak výsledek bude přesně opačný, než by se
>
> zdálo na první pohled.
>
> V konferenci je to OK, v písemce ne.
>
> Ano, striktně matematicky je výsledek jasný, dá se to dohledat v knize 
> atd.
>
> Ale jestli někdo do budoucna bude mít matiku rád nebo ne, to vůbec nemá
>
> takto striktní pravidla.
>
>



Další informace o konferenci Hw-list